Cursist Philippe in 360° view

Duiken in koraalriffen? Rondwandelen in de Taj Mahal? Dat kan tegenwoordig simpelweg vanuit je luie zetel, dankzij virtual reality. De technologie duikt stilaan overal op. Philippe Taboureau heeft een passie voor animatie en volgt momenteel de opleiding Virtual Reality 360° producer.

Philippe ontdekte zijn passie voor het driedimensionale op de animatiefilmschool waar hij zijn eerste 3D-model ontwikkelde. “Door middel van blauwdrukken maakte ik een waarheidsgetrouwe 3D-animatie van een Britse Mark IV Tank uit de Eerste Wereldoorlog. De Vlaamse filmmaker Raoul Servais apprecieerde mijn werk en gebruikte mijn tank in een van zijn animatiefilms.” Na zijn studie bleef Philippe experimenteren met 3D-animaties. De technieken gingen er echter razendsnel op vooruit en om up-to-date te blijven, volgt hij nu de SYNTRA-opleiding 'Virtual Reality 360° producer'.

De cursus was voor Philippe een nieuwe stap. “Tijdens de opleiding leer je hoe je 'from scratch' een virtualrealityproduct ontwikkelt. Je leert de basis fotografie en videomontage en komt meer te weten over het volledige productieproces van VR. Op het einde heb je alle kennis om zelf een 360°-story te ontwikkelen.”

Creatieve vrijheid

“De docenten geven veel tips en tricks mee en laten je kennis maken met nieuwe software. Natuurlijk krijg je ook ruimte om zelf te experimenteren. Met een camera en statief zet ik foto’s om in een volledig 360°-beeld. En voeg er animaties aan toe. De vrijheid die je krijgt om projecten zelf creatief in te vullen, vind ik zeker een pluspunt.”

Volgens Philippe is het belangrijk dat er veel geëxperimenteerd wordt met virtual reality, aangezien de techniek nog in haar kinderschoenen staat. “Wanneer er meer content is, zal de techniek meer gebruikt worden. Dit moet niet steeds op specifieke vraag zijn. Ik vind het leuk om de techniek ook te gebruiken als artistieke uitlaatklep.”

Toekomst van virtual reality

Het ontging Philippe niet dat er steeds meer nuttige toepassingen bedacht worden om virtual reality te integreren in het dagelijkse leven. “Bij Volvo lopen al projecten om de trainingssessies van nieuwe medewerkers via VR aan te bieden. Zij leren dan in een virtuele wereld hoe ze een motor moeten samenstellen. Daarnaast kan virtual reality ook gebruikt worden om kinderen gerust te stellen bij de tandarts. Als je kinderen een VR-bril opzet waardoor het lijkt dat ze bijvoorbeeld in een bos zijn, zullen ze mogelijks veel rustiger worden. En winkels kunnen VR gebruiken om de klant virtueel de kleren te laten passen.” 

Er is duidelijk een toekomst om virtual reality te integreren in het dagelijkse leven. Maar voor die evolutie werkelijkheid wordt, is er nog veel werk aan de winkel volgens Philippe. “Voorlopig is virtual reality met je smartphone het meest toegankelijk, maar de kwaliteit ervan is niet optimaal. Pas wanneer de VR-brillen lichter, comfortabeler en betaalbaarder worden, zal virtual reality echt boomen. Maar als je kijkt hoe razendsnel de technologie de voorbije jaren al is geëvolueerd, komt dit wellicht sneller dan we denken.”

Zelf nieuwe dimensies creëren? Lees er alles over.

VR-Weetjes

  1. De eerste pogingen tot virtual reality stammen uit de 18e eeuw. Schilder Robert Barker bouwde in 1792 in Londen de 'Rotunda', een rond gebouw met panoramisch schilderwerk aan de binnenkant dat 360 graden rondliep.
  2. In 1940 verschenen de eerste View Masters, de plastic stereoscopen met dia’s die jarenlang het favoriete speelgoed waren van duizenden kinderen. Tegenwoordig richt View Master zich op VR-brillen in combinatie met je smartphone.
  3. Apple werkt al jaren in het geheim aan een slimme bril. Die moet virtual reality wereldwijd beschikbaar maken voor consumenten.
  4. Virtual reality kan je een zeeziek gevoel geven. Dit komt doordat de virtuele bewegingen niet stroken met de fysieke. Nieuwe technologie moet deze 'kinderziekte' verhelpen.

Met de steun van