Google mijn bedrijf: onmisbaar voor startende ondernemers

Proficiat! Je wordt ondernemer en de hele wereld mag het weten. Helaas heb je nog geen grote budgetten om te investeren in je naambekendheid. Gelukkig zijn er handige tools die je snel op weg helpen. In deze blogpost bespreken we de meerwaarde van Google Mijn Bedrijf. Een gratis tool waarmee je je zaak letterlijk op de kaart zet.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

De kans is groot dat je Google Mijn Bedrijf al vaak gebruikt hebt. Je zoekt bijvoorbeeld een leuke wijnbar in Gent door ‘wijnbar Gent’ te Googelen. Aan de rechterkant van de zoekresultaten of erboven krijg je dan een overzicht van Gentse wijnbars. Je ziet in één oogopslag het aanbod, de openingstijden, de reviews en nog veel meer. Wat je ziet zijn ‘Google Mijn Bedrijf’-profielen aangemaakt door ondernemers om hun zaak nog meer in de schijnwerpers te zetten. Dit kan jij ook! Maak een account aan op Google Mijn Bedrijf en voeg je bedrijfsgegevens zoals contactgegevens, website, openingsuren en foto’s toe. Goed voor je naambekendheid, je online zichtbaarheid en je bereik!

Beter zicht op je bereik

Zin in nog meer goed nieuws? Google Mijn Bedrijf biedt je een interessante kijk op wie je bedrijfsprofiel bezoekt. Je komt te weten hoe klanten contact maken, of ze doorklikken naar je website en of ze zelfs de route volgen naar je zaak. Die inzichten helpen je dan weer verder voor het opzetten van gerichte online reclamecampagnes (Search Engine Advertising).

Interactie met je klanten

Een ‘Google Mijn Bedrijf’-profiel is een handige tool voor klanten om hun ervaringen te delen en hun suggesties achter te laten. Deze ‘reviews’ zijn zichtbaar voor jou en je potentiële klanten. Neem zeker de tijd om klanten te bedanken voor hun positieve én negatieve feedback. Kritiek kan soms hard aankomen, maar zowel jij als je zaak zijn niet perfect. Zie het als een kans om jezelf te verbeteren. Zo toon je ook dat je begaan bent met de mening van je klanten en het imago van je zaak.

Ideaal lanceerplatform

Tot slot is een bedrijfsprofiel ook interessant om je klanten op de hoogte te brengen van nieuwe acties of promoties. Deel bijvoorbeeld je laatste creaties met je doelpubliek door een foto of een video te plaatsen.

Laat Google weten dat je zaak bestaat

Als je weet dat een bedrijfsprofiel op Google Mijn Bedrijf niets dan voordelen heeft, waar wacht je dan nog op? Maak snel een profiel aan!

  • Surf naar google.be/business en klik op ‘Nu beheren’.
  • Hierna doorloop je een stappenplan waarbij je je bedrijfsnaam, locatie, bedrijfscategorie en contactgegevens kan invullen.
  • Het kan zijn dat je zaak al in de lijst staat omdat Google vaak automatisch bedrijfsvermeldingen aanmaakt. In dat geval is het belangrijk om die vermelding op te eisen en vervolgens je gegevens te controleren en aan te vullen.
Dit bericht werd aangemaakt op 7 april 2021.

Met de steun van