Je eerste klant(en) vinden, dat doe je zo

De kogel is door de kerk. Je wordt ondernemer. De volgende stap wordt mogelijks nog uitdagender want het vinden van je eerste klanten lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. Een duidelijk plan van aanpak dringt zich op. Met deze zes stappen zetten wij je alvast goed op weg.

Stap 1: Omschrijf jouw ideale klant(en)

Voor wie zijn mijn diensten of producten die ik wil aanbieden relevant? Welke behoefte vervul ik? Wat is het profiel van mijn ideale klant? Dit zijn enkele vragen die je helpen bij het vormgeven van je doelgroep. Je creëert enkele buyer persona’s die je ideale klant voorstellen. Geef hen een naam, probeer hen te visualiseren en breng in kaart hoe je hen gaat bereiken.
Op die manier kan je met de juiste boodschap gericht communiceren naar je doelgroep en ga je efficiënt te werk.

Stap 2: Beter zichtbaar online

Internet is wat de gouden gids vroeger was: de belangrijkste bron voor het vinden van producten én diensten. Zorg er daarom voor dat Google en andere zoekmachines jouw bondgenoot zijn. Een gebruiksvriendelijke website die een duidelijk beeld van jouw zaak schetst, blijft de basis van je online communicatie. Sociale media (Facebook, Instagram, LinkedIn) zijn ook een belangrijk middel in het bereiken van je eerste klanten. Online advertenties op sociale media en Google kunnen dan weer de communicatie op sociale media ondersteunen.

Stap 3: Maak je activiteiten bekend

Mensen kopen (meer) van mensen. Zeker als ze weten waarvoor deze mensen en hun merken staan. Treed daarom letterlijk én figuurlijk naar buiten met jouw zaak. Vertel over je passie, de keuzes die je maakt en je vernieuwend aanbod…. Wees authentiek. Zorg ervoor dat je (potentiële) klanten een gezicht op jou als ondernemer kunnen plakken. Start je bijvoorbeeld met een originele winkel dan kan het uitsturen van een persbericht naar de (lokale) pers een interessante piste zijn. Ben je eerder actief als freelancer in de grafische sector, zorg dan voor een persoonlijk gesprek en/of bericht zodat je op de radar komt bij mogelijke opdrachtgevers.

Stap 4: Bouw aan je netwerk

Je eigen netwerk uitbouwen, is belangrijk om je eerste klanten binnen te halen. Breng zoveel mogelijk mensen op de hoogte over je start als zelfstandige. Gebruik je bestaande (digitale) kanalen zoals LinkedIn, Twitter en Facebook om je zaak kenbaar te maken. Maar trek ook je stoute schoenen aan en ga - als het weer toegelaten is - naar netwerkevents. Zo breid je jouw zakelijke contacten uit en haal je nieuwe opdrachten binnen.

Stap 5: Verwen je eerste klanten

Je eerste klanten vinden is één ding, ze behouden is een ander. Naast een uitstekende dienstverlening is een goede opvolging belangrijk. Investeer daarom in een blijvende relatie met je eerste klanten. Verstuur een online tevredenheidsenquête of spoor je eerste klanten aan om hun positieve ervaring met jouw product of dienst met anderen te delen. Dat kan online, maar ook via de klassieke communicatiekanalen. Mond-tot-mondreclame is nog altijd een krachtig middel om nieuwe klanten aan te trekken.

Stap 6: Blijf op de radar

Eens de eerste klanten binnengehaald zijn, komt het erop aan om op de radar te blijven. Blijf daarom met zowel bestaande als potentiële klanten in contact. Laat met enige regelmaat iets van je horen, vertel met wat je bezig bent en laat weten dat je eventueel tijd kunt vrijmaken voor het aannemen van nieuwe opdrachten. Dit kan via sociale media, een nieuwsbrief of je website.

Dit bericht werd aangemaakt op 7 april 2021.

Met de steun van