Kruisverhoor met Jimmy Cowé die interactief whodunit-spel bedacht

Plaats delict: campus Aalst
Tijd: 9u09
Getuige: Jimmy Cowé
Feiten: het bedenken van Crimibox, een detectivespel waarbij de grens tussen fictie en realiteit vervaagt.

Laten we beginnen bij het begin. Hoe kwam je op het idee om Crimibox te ontwikkelen?

“Samen met mijn vriendin runde ik een ontbijtservice en cateringbedrijf in Aalst. Toen onze tweeling geboren werd, viel het me steeds zwaarder om voor dag en dauw op te staan. Van nature ben ik meer een avondmens en dat was moeilijk te rijmen met mijn job. Het was ook niet evident om die job te combineren met mijn administratieve functie bij de politie. Omdat het ondernemerschap op mijn lijf geschreven is, ging ik op zoek naar een andere uitdaging waar ik mijn ei kwijt kon.”

Heeft je job bij de politie je geïnspireerd bij de creatie van Crimibox?

“Ergens wel. Ik sta in voor de coördinatie van dossiers en er passeren af en toe elementen die ik verwerk in Crimibox. Let wel: het gaat bij Crimibox altijd om een fictieve moord, ook al kan het verhaal gebaseerd zijn op echte feiten.”

Hoe zit Crimibox precies in elkaar?

“Je krijgt thuis via de post een doos toegestuurd met allerlei informatie over een onopgeloste moordzaak. Denk aan politierapporten, getuigenverslagen en bewijsstukken. Het is de bedoeling dat je de zaak tot het bot uitspit en de cold case oplost. Het onderzoek verloopt grotendeels online. Zo kan je bijvoorbeeld het Instagramprofiel van het slachtoffer bekijken, een videoverhoor van een verdachte bekijken of de ingescande inhoud van een prullenmand doorzoeken. We streven ernaar om alles zo echt mogelijk te maken zodat de grens tussen realiteit en fictie vervaagt. Wie echt vast zit met de zaak, heeft de mogelijkheid om een hulplijn in te schakelen. We hebben daarvoor een gesloten Facebook-groep opgericht waar je tips kan vragen of van gedachten kan wisselen met medespelers. Recent hebben we ook een app ontwikkeld waarmee je onder meer toegang krijgt tot een persoonlijke chatbotassistent.”

Crimibox werd in 2017 gelanceerd. Hoe zijn de eerste reacties?

“Intussen hebben al meer dan 1000 spelers het eerste dossier opgelost. De reacties zijn erg positief. Onze klanten zijn vaak liefhebbers van ‘Escape Room’, een spel waarbij je fysiek in een kamer opgesloten wordt en je moet proberen te ontsnappen door het oplossen van puzzels. Via Facebook-advertenties hebben we die specifieke doelgroep goed kunnen bereiken. De opleiding social media professional die ik bij SYNTRA gevolgd heb, kwam daarbij erg goed van pas. Ik ben ervan overtuigd dat ons klantenbestand daardoor zo snel is kunnen groeien. Het strategisch marketingverhaal rond Crimibox is iets wat mij erg aanspreekt. Nadenken over nieuwe opportuniteiten en toepassingen, dat vind ik tof. Als ik luidop droom, dan vertalen we Crimibox in alle talen en veroveren we de wereld.”

Wil je ook eens in de huid van een detective kruipen? Surf naar www.crimibox.be voor alle details.

Met de steun van