Lanceer je zaak in 7 stappen op Facebook

Facebook is een krachtig middel om je zaak online bekend te maken en een band te creëren met je (potentiële) klanten. Je vergroot je bereik en richt je eigen community op waarmee je snel en eenvoudig communiceert. Eens je Facebookpagina gelanceerd is, kan je makkelijk je pagina beheren en waardevolle inhoud delen met je publiek.

In 7 stappen maak je snel en eenvoudig je eigen bedrijfspagina aan.

Aan de slag!

 

Stap 1: Maak een bedrijfspagina aan

Je bedrijfspagina maak je aan via je eigen Facebookprofiel. Een belangrijke voorwaarde is dat je een officiële vertegenwoordiger bent van het bedrijf waarvoor je de pagina aanmaakt.
Maak de pagina aan via deze link of klik op het plusteken rechts bovenaan in de menu van je startpagina op Facebook. Dit staat rechts van je profielnaam.
Vervolgens krijg je het onderstaande te zien.

 

Stap 2: Kies de juiste naam

De volgende stap is het kiezen van de juiste naam voor jouw bedrijfspagina. Gebruik de unieke naam van je bedrijf, merk of organisatie.
Als die naam al ingenomen is, krijg je van Facebook automatisch een melding. Ga dan op zoek naar een korte, creatieve en makkelijk vindbare variant. Kies voor een link met jouw activiteit of met de locatie waar jouw zaak gevestigd is bijvoorbeeld (bijv.) Resto Jeanne of Jeanne Lebbeke.
Kies vervolgens een categorie waarbinnen je zaak zich bevindt. De beschrijving kan je in een volgende stap toevoegen.

Tip: Wees consistent in het kiezen van je gebruikersnaam. Gebruik dezelfde gebruikersnaam ook voor andere socialemediakanalen.

 

Stap 3:  Voeg een herkenbare profielfoto en omslagfoto toe

Nadat Facebook je pagina-informatie goedkeurt, kan je je pagina laten aanmaken. Je kan jouw bedrijfspagina nu invullen naar jouw wens.
Het uploaden van een profielafbeelding is de volgende stap. Kies een herkenbare afbeelding met een goede resolutie. Het logo van jouw zaak is hiervoor bijzonder geschikt.
Hierna kan je een aantrekkelijke omslagfoto uploaden, dit kan een sfeerbeeld van je product of dienst zijn. Je omslagfoto verrijkt je pagina en kan je aanpassen wanneer je bijv. een event in de kijker wilt plaatsen.

Tip: Gebruik een png-bestand voor een betere kwaliteit en houd er rekening mee dat Facebook je profielfoto bijsnijdt naar een cirkel.

 

Stap 4: Schrijf iets over je zaak


Voeg vervolgens een korte beschrijving toe. Die vat kort en krachtig jouw activiteiten samen en is altijd zichtbaar op jouw pagina. Plaats jouw unieke kenmerken in de kijker, vertel klanten wat jou onderscheidt van de concurrentie en link zeker naar je website en andere socialemediakanalen. Voeg je contactgegevens toe zodat je publiek je kan bereiken bij vragen.  

 

Stap 5 : Voeg waardevolle inhoud toe


Plaats waardevolle en doordachte inhoud op je pagina. Dit kunnen nieuwsberichten over je product/dienst zijn, aankondigingen, een kijkje achter de schermen, verwijzing naar je website of andere socialemediakanalen,.... Laat je creativiteit de vrije loop.
Zie je Facebookpagina als een dynamisch platform waarmee je interactie creëert met je publiek en op een formele manier kan praten over je product of dienst.

 

Stap 6: Claim je eigen Facebook-URL


Om goed vindbaar te zijn in de zoekresultaten van een zoekmachine zoals bv. Google, claim je je eigen Facebook-URL.
Facebook maakt automatisch een lange en onduidelijke URL aan. De verkorte URL die je zelf kiest, kan je eenvoudig opnemen in je eigen communicatie. Pas je gebruikersnaam aan onder info, klik op paginagegevens bewerken. Je URL past zich automatisch aan.

 

Stap 7: Deel je bedrijfspagina


Zijn alle voorgaande stappen goed gelukt? Dan volgt nu de laatste en belangrijkste stap: maak het wereldkundig en blijf dit vooral doen! Nodig klanten, vrienden en kennissen uit om je bedrijfspagina leuk te vinden en maak ze deel van jouw community.
Deel je Facebookpagina ook via je eigen communicatiekanalen. Plaats een link op je website, verwijs ernaar in je e-mailhandtekening. Maak het kenbaar op je offline communicatiekanalen (je winkel, je magazine,…).

Daag je volgers uit om te reageren op je posts en bedenk leuke acties om je Facebookpagina verder bekend te maken.

Dit bericht gaat over:
Dit bericht werd aangemaakt op 2 maart 2021.

Met de steun van