Michaël heeft een boon voor koffie

Het regent in Roeselare wanneer klanten de koffiebar Crème de la Crema binnendruppelen. Ondanks het druilerige weer ziet de koffiebar er verrassend helder en luchtig uit. Het interieur doet Scandinavisch aan door de combinatie van witte elementen met blankhouten meubelen. Michaël voorziet iedere klant met dezelfde zorg en aandacht van een bakje troost. Alles in Crème de la Crema ademt de passie die Michaël voor zijn product voelt.

“Mijn passie voor koffie is eigenlijk toevallig ontstaan. Intussen zo’n 12 jaar geleden. In het buitenland proefde ik een koffie die smaaktechnisch zoveel beter in elkaar zat dan de koffie die ik gewoon was. Een echt waw-gevoel. In België zijn we intussen zo gewoon geraakt aan middelmatige koffie dat velen amper nog weten hoe een kwalitatieve koffie smaakt. Thuis heb ik mij volledig verdiept in het product en leerde ik de stiel bij tal van binnen- en buitenlandse cursussen.”

Wat is het precies dat je zo boeiend vindt aan koffie?

“De diversiteit. Er valt zoveel te ontdekken aan het product. Wist je dat koffie 800 verschillende smaakcomponenten bevat? Voor wijn zijn dat er 400. Er bestaan dan nog eens enorm veel variëteiten en de manier waarop je het product behandelt, verandert ook de smaak.”

Kan iedereen die het wil barista worden? Heeft iedereen het in zich?

“Als je meer wil weten over koffie, moet je vooral open-minded zijn. Dan kan je het meeste bijleren. Sommigen hebben van nature een goed ontwikkeld smaakpalet, maar smaak kan je trainen. Als je de top wil bereiken, moet je een beetje nerdy zijn. Je moet de drang voelen om je constant verder te verdiepen in de materie. Waar ik bij mijn cursisten heel hard op hamer is op hun verantwoordelijkheid als barista. Je bent een rolmodel voor de ambacht. Je moet de fierheid op je product naar je omgeving uitdragen. Naast de technische vaardigheden die je als barista hoort te hebben, is respect voor de klant enorm belangrijk. Het aspect beleving is iets wat steeds harder begint door te wegen.”

Je merkt meteen dat beleving in jullie zaak een grote rol speelt. De combinatie van de juwelengalerie van je vrouw Cynthia Jacobs en de koffiebar was wellicht erg vooruitstrevend toen je de zaak 7 jaar geleden opstartte.

“Klopt. Vandaag vinden soortgelijke concepten veel sneller hun ingang. We kregen meteen aanbiedingen om ons concept te kopiëren naar het buitenland maar we hebben er voor gekozen om bij onze roots te blijven. Van zodra iets mainstream wordt, boeit het me minder. Ik heb al altijd een pionier willen zijn die de platgetreden paden verlaat. Maar dat gebeurt niet zonder slag of stoot.”

Koffie is een hip en trendy product geworden waar marketeers zijn opgesprongen. Wat vind je van die evolutie?

“Koffie is big business geworden. Het verhaal dat er rond gecreëerd wordt, klopt niet altijd. Een koffieboer zal pas kwaliteit leveren als hem een eerlijke prijs gegarandeerd wordt. Daar wringt vaak het schoentje. Daarom werken wij via een duurzaam systeem van importeurs die de koffie rechtstreeks bij de boer aankopen en hem het vijfvoud geven van de prijs die hij gewoon is.” 

Waar ligt jouw ambitie? Kriebelt het soms niet om internationaal te gaan?

“De wereld veroveren is mijn ambitie niet. Dan moet je gedreven zijn door geld en macht. Ook al heb ik buitenlandse aanbiedingen gekregen, ik hou het liever klein, ambachtelijk en persoonlijk. Mijn focus ligt op creativiteit, vakmanschap en het menselijk aspect. Ik wil niet de grootste worden want dan heb ik geen voeling meer met mijn klanten. Maar het blijft een constante afweging tussen big business, ethiek en kwaliteit.”

Wie is Michael Van De Moortel?

  • Erkend SCA docent
  • Barista expert 
  • Zaakvoerder Crème de la Crema
  • Coffee consultant
  • Internationaal SCA-jurylid

3 tips voor het perfecte zwarte goud

  • Water: gebruik geen leidingwater maar kwalitatief flessenwater. Voor filterkoffie is Spa Reine aan te raden.
  • Let op de kwaliteit van je koffie: de bonen die je kiest zijn cruciaal voor het aroma van je koffie. Gebruik vers gemalen bonen of je verliest veel van de aroma’s.
  • Extractietijd: de tijd die het water krijgt om alle kwaliteiten van je koffie op te nemen, zal mee de smaak bepalen. Duurt het contact tussen de koffie en het water te kort, zal je een waterachtige koffie krijgen. Laat je de koffie te lang trekken, zal hij te straf of te bitter smaken.

Denk je dat er ook een barista in jou schuilt? Kom meer weten over onze koffie-opleidingen en bijscholingen op www.syntra-mvl.be/koffie

Met de steun van