“Belangrijkste is dat de cursist staat te popelen om aan de slag te gaan”

Sinds april 2016 is SYNTRA Midden-Vlaanderen een nieuwe collega rijker. Tinne Caluwaerts staat als werkplekcoach in voor de begeleiding en opvolging van cursisten, bedrijven en docenten bij het werkplekleren.

“Werkplekleren betekent dat je meer dan de helft van je opleidingstijd leert in een bedrijf. Alles wat je voor het gekozen beroep moet kunnen en kennen, krijg je dus op de werkvloer onder de knie. Daarnaast krijg je als cursist les op een SYNTRA-campus waar de ervaren docenten zoveel mogelijk inspelen op wat je in het bedrijf geleerd hebt.

Mijn rol bestaat erin om zowel de cursisten, de docenten als het bedrijf intensief te begeleiden zodat alle partijen het maximum uit de opleiding halen.

Wat houdt die begeleiding concreet in?

“De begeleiding start eigenlijk al vanaf het prille begin. Eerst toets ik af wat de verwachtingen van de cursist zijn om na te gaan welk type bedrijf het best bij de cursist past. Het is enorm belangrijk dat er een match is tussen de werkgever en de jongere. De begeleider in het bedrijf staat er niet alleen voor. Zo geef ik alle nodige info over de aanpak, de evaluatie en andere praktische zaken. Ook de docenten betrekken we mee in het verhaal want het is de bedoeling dat zij hun lessen afstemmen op de vaardigheden die in het bedrijf aangeleerd werden. Ik zorg er dus voor dat de samenwerking tussen het bedrijf, de cursist en de docent goed verloopt zodat de cursist de competenties verwerft die hij/zij nodig heeft om het gekozen beroep uit te oefenen.”

Hoe weet een cursist of zo’n duale opleidingsvorm iets voor hem/haar is?

“Eerst en vooral is het belangrijk dat je graag al doende leert en dat je staat te popelen om in de praktijk te staan. Bij werkplekleren (of duaal leren) krijg je het beroep dus in de vingers door je handen uit de mouwen te steken en effectief aan de slag te gaan. Het grote voordeel is dat je een heleboel werkervaring opdoet die erg goed van pas komt als je een job zoekt. Want de kans op tewerkstelling is veel groter als je praktijkervaring kan voorleggen.”

Als werkplekcoach ben je ook bezig met het ontwikkelen van een competentietool. Leg eens uit.

“Wij zijn volop bezig met het ontwikkelen van een instrument of tool die toelaat om op te volgen wat de cursist al geleerd heeft. Het komt er op neer dat de begeleider in het bedrijf op een heel eenvoudige manier kan aangeven in hoeverre een cursist bepaalde vaardigheden onder de knie heeft. Het is de bedoeling dat de docent met zijn lessen inspeelt op de resultaten van die meting.”

Je praat enorm geëngageerd over het werkplekleren. Een functie die je precies op je lijf geschreven is.

“Klopt. Ik heb 9 jaar in het secundair onderwijs les gegeven en heb ook bij de VDAB jongeren begeleid bij hun zoektocht naar werk. In deze functie kan ik mijn expertise in deze twee domeinen perfect verenigen. Alles wat met opleiden te maken heeft, boeit mij mateloos. Zo volg ik momenteel in mijn vrije tijd de master opleiding- en onderwijswetenschappen. Het is enorm interessant om de theorieën en modellen te vertalen naar mijn dagelijkse job als werkplekcoach.”
 

Wens je meer informatie? Je kan Tinne bereiken via werkplekcoach [at] syntra-mvl [dot] be.

Boost

Volgens the Oxford English Dictonary betekent BOOST ‘ to help or encourage (something) to increase or improve.’

En dat is exact wat SYNTRA Midden-Vlaanderen wil doen. Het beste uit onze cursisten halen.

In dit magazine pakken we dan ook uit met succesvolle verhalen van cursisten waar we trots op zijn. Laat je inspireren door hun ondernemingszin.