Zaakvoerder Wouter De Smet leidt personeel via duaal leren op in zijn bakkerij Bické

“Iemand die gemotiveerd is, kan je alles aanleren”

Wouter De Smet is een ondernemer pur sang. Op zijn 25ste nam hij een bakkerij over in Denderwindeke die intussen 5 bloeiende winkels telt. Bij gebrek aan gekwalificeerd personeel, besloot hij zijn werknemers zelf op te leiden. Zijn stijl van leidinggeven zou wellicht het label van people manager krijgen, maar zelf houdt hij niet van de term. ‘Ik handel gewoon vanuit buikgevoel’, legt hij uit.

Eén van de mensen die de stiel aanleren in het atelier in Denderwindeke is Abdel Bouakline. Een cursist bij SYNTRA die via een opleidingssysteem van duaal leren de knepen van het vak op de werkvloer aanleert. Meer dan de helft van de opleidingstijd brengt Abdel in het bakkersatelier door waar hij alles leert wat hij voor het beroep van bakker moet kunnen en kennen. Daarnaast krijgt hij ook les op een SYNTRA-campus waar de ervaren docenten zoveel mogelijk inspelen op wat hij in het bedrijf geleerd heeft.

Wanneer besloot je om potentiële werknemers zelf op te leiden in je zaak?

“Vroeger was het een pak moeilijker om een jongere op te leiden in je bedrijf. Nu kan je je vrij eenvoudig online laten registreren als leerbedrijf. Het voordeel van jonge mensen is dat ze flexibel zijn. Je kan ze nog kneden tot de ideale werknemer op maat van je zaak. Onze anciens zitten meer vast in een bepaald stramien. Jongeren geven makkelijker aan waar ze heen willen en wat ze aan kunnen. De samenwerking met SYNTRA verliep ook erg vlot en de administratie viel goed mee. Zelfs een pak minder papierwerk dan bij andere werknemers.”

Hoe begin je eraan om iemand met een minieme voorkennis een stiel aan te leren?

“Je zag meteen dat Abdel iemand is die van wanten weet. Hij was proactief en durfde verantwoordelijkheid nemen. Welke taken iemand op zich neemt, werkt in ons bedrijf grotendeels vraaggestuurd. Van mij krijgt iedereen de kans om alles aan te leren wat hem of haar boeit. Is dat een deel van mijn taken? Met plezier. We hebben nog te vaak een verouderd beeld op hoe werkrelaties in elkaar zitten. Als je afstapt van dat hiërarchisch model, verloopt de communicatie ook een stuk vlotter. Je merkt ook dat collega’s er plezier in scheppen om hun kennis door te geven. Het is enorm fijn om iemand te zien toekomen met quasi geen ervaring en die na verloop van tijd te zien openbloeien tot een volleerd vakman. Je personeel zelf opleiden is volgens mij de toekomst.”

Bakker is een knelpuntberoep waardoor het niet evident is om personeel te vinden. Waarop let je vooral bij aanwerving?

“Positief ingesteld zijn is van cruciaal belang. Iemand die gemotiveerd is, kan je alles aanleren. Je moet mensen hebben die zin hebben om hun dag te starten. Mensen met een drive. Want als je je job graag doet, doe je het ook goed. Daarom is ‘werkbaar werk’ een term die me bezighoudt. We kunnen haast niet anders dan over een andere manier van werken nadenken. Mijn werknemers mogen gerust zelf hun werk inplannen maar dan verwacht ik ook dat ze verantwoordelijkheid nemen. Het is pas als je vertrouwen geeft, dat je flexibiliteit kan terugkrijgen. Ik streef dan ook een andere manier van leidinggeven na en probeer daarin vernieuwend te zijn.”

Je was vrij jong toen je de sprong naar het ondernemerschap waagde. Hoe is dat precies verlopen?

“Op mijn 18de ben ik gestopt met school. Ik deed het onderhoud van de wagens bij een bakker en toen dacht ik: ‘Dit kan ik beter.’ De eerste jaren stond ik op markten met ingekochte producten maar het was al altijd mijn bedoeling geweest om een artisanale bakkerij te runnen. Dat zelfgemaakte, die fierheid op je ambacht spreekt me enorm aan. Ik was 25 jaar toen ik de bakkerij Bické kon overnemen. Er waren toen 6 man in dienst, intussen zijn we 7 jaar verder en zijn er 42 medewerkers.”

Je lijkt mij niet het type van wie de ideeën ooit op geraken. Hoe zie je de toekomst?

“Ik heb tien jaar gefunctioneerd op pitbullmodus. Nu is het tijd om eens na te denken over de richting die ik verder uit wil. Ik wil niet dat ons bedrijf een olietanker wordt. Want hoe groter je wordt, hoe moeilijker wendbaar. Bakkerijen hinken nog te vaak achterop ten opzichte van andere sectoren. Je moet je durven afvragen hoe een bakkerij er binnen tien jaar zal uitzien. Ik ben ervan overtuigd dat je conceptueel moet beginnen nadenken als je wil overleven als retailer. Je moet mensen een belevenis geven. Ik ben aan het broeden op een plan om een oud volkswagenbusje op punt te stellen en daarmee rond te toeren. Een terugkeer naar dat vertrouwde gevoel. Mijn idee moet nog concreet vorm krijgen, maar dat komt wel.”

Wil jij ook graag een jongere opleiden in jouw bedrijf? Surf naar www.werkplekleren.be

Met de steun van