De brexit is een feit: het Verenigd Koninkrijk heeft de Europese interne markt verlaten en dit heeft verreikende en automatische veranderingen en gevolgen voor consumenten, bedrijven en overheden. Op 1 januari trad het nieuwe handelsverdrag tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk in werking, waarover pas op 24 december een akkoord werd bereikt. Maar wie komt als winnaar uit de onderhandelingen en wie als verliezer? Dat er een akkoord is, is een goede zaak voor beide partijen. Het ergste scenario (geen akkoord) is vermeden.

Zonder akkoord hadden er plots invoerrechten betaald moeten worden. Zo zou het invoeren van auto’s plots 10 procent duurder worden. Sommige vlees- of zuivelproducten zelfs 40 procent duurder. Het akkoord zorgt ervoor dat goederen ook na 1 januari zonder invoerrechten of zonder beperking in hoeveelheid verhandeld kunnen worden. Maar dat is het dan zowat. Eigenlijk is het dikke pak papier (1259 bladzijden, waarvan ruim 800 bladzijden in de vorm van bijlagen en protocollen) een vrij mager akkoord. Mager omdat het voor veel sectoren van de economie een achteruitgang betekent, waardoor de brexit uiteindelijk toch nog een vrij harde brexit wordt. Er komen grote barrières tussen de Europese Unie en het Verenigd Koninkrijk.

Bedrijven zullen uitvoer- en invoeraangiftes moeten invullen. Ofwel doen ze dat zelf ofwel doen ze ervoor een beroep op gespecialiseerde bedrijven. In elk geval: het zijn extra kosten en extra tijdverlies. In de Europese Unie moeten bedrijven met certificaten aantonen dat hun producten beantwoorden aan de Europese normen. Het Verenigd Koninkrijk gaat ook zulke certificaten invoeren. Er is geen akkoord over wederzijdse erkenning, dus zullen sommige bedrijven voortaan twee keer een certificaat moeten laten opmaken voor hetzelfde product. Voor voeding, zuivel en vlees zullen er sowieso certificaten nodig zijn.

Aan Europese kant zijn het vooral Duitse, Nederlandse en Belgische bedrijven die goederen verkopen aan de Britten. De Belgische handel met het Verenigd Koninkrijk is vooral (85 procent) een Vlaamse aangelegenheid. In de eerste 9 maanden van 2020 was de uitvoer vanuit Vlaanderen naar het Verenigd Koninkrijk 16 miljard euro waard (tegenover een invoer van 8 miljard euro). De handel wordt moeilijker en duurder. Bedrijven die nu al handel drijven met het Verenigd Koninkrijk, moeten zich noodgedwongen aanpassen, al blij dat de onzekerheid nu weg is. Sommige bedrijven maken misschien de keuze om op zoek te gaan naar andere markten, die minder rompslomp met zich meebrengen. Economische winst is er niet, alleen verlies. Britse producten worden duurder bij ons, Belgische chocolade wordt duurder in het Verenigd Koninkrijk. 

De douane-expert van NXT-PRO informeert je nu over wat te doen op vlak van handelsmaatregelen en douaneformaliteiten bij in- en uitvoer. Tijdens de voormiddagsessie krijg je een grondige, algemene basis. In de namiddagsessie gaat onze expert verder in op de basisverplichtingen uit de nieuwe wetgeving toegepast in de praktijk en krijg je de kans om jouw case of vragen aan hem voor te leggen. Bovendien komen er ook oefeningen aan bod.

Wat en voor wie?

Voor wie

Iedereen die handel drijft met het Verenigd Koninkrijk en geen of beperkte kennis heeft op vlak van douane.

Waar en wanneer?
MomentStartlessenroosterLocatiePrijsInschrijven
Dag06 mei 2021lessenroosterSint-Niklaas235,95 Euro
Alle prijzen inclusief BTW. In geval van meerjarige opleidingen geldt de prijs enkel voor het eerste jaar.
Programma
  • Overzicht van de fiscale en niet-fiscale maatregelen
  • Het Belgisch douanetarief TARBEL, goederencodes en gebruik
  • Tariferen van goederen
  • Douaneschuld en voldoening
  • Toepassing van de fiscale maatregelen, vrijstellingen en schorsingen
  • Btw bij in- en uitvoer
  • Aangeven, registratie en vertegenwoordiging
  • Douaneaangiften en -systemen
  • Berekening van waarden en belastingen
  • Info op internet
Aanvullende info

Docent Eddie De La Rivière is een senior expert op douanegebied en heeft een jarenlange praktische ervaring rond douane en accijnzen opgebouwd bij o.a. Honda. Buiten het lesgeven ondersteunt hij momenteel diverse bedrijven in hun douanehandel.

Met de steun van