Ben je een administratieve duizendpoot? Daarnaast ook commercieel aangelegd? Contact met klanten is echt je ding? Dan is dit knelpuntberoep, populair op de arbeidsmarkt, echt iets voor jou !

Wat en voor wie?

Voor wie

Personen die zowel commercieel als administratief willen tewerkgesteld zijn.

Waar en wanneer?

Nog niet beschikbaar. Blijf op de hoogte of stel een vraag over deze opleiding


Wil je als zelfstandige starten?
Maak kennis met Start me up.
Het traject op maat dat je lanceert naar succesvol ondernemerschap.  Meer weten

Programma

Als administratief bediende ben je de steun en toeverlaat van je baas.  Binnen de afdeling verwerk je vlot en zelfstandig een gevarieerd takenpakket.  Als commercieel talent heb je bovendien aangename contacten met de klanten.  Actief luisteren, overtuigingskracht, hanteren van verschillende verkoopstijlen, omgaan met allerlei klantentypes, ... Dit zijn essentiële vaardigheden die dagelijks aan bod komen binnen je job. 
Een goede commercieel bediende is communicatief vaardig, klantgericht, diplomatisch en imagobewust.
Basispakket administratief bediende (512 uur)

Bedrijfsadministratie (64 u)
Bedrijfsorganisatie
Kantooradministratie
Klasseer- en archiveringsmethode
Postadministratie en correspondentie
Werken met kantoorapparatuur, ...

Informatica (124 u)
Windows Bestandbeheer
Word
Excel
Outlook (agendabeheer & email)
Internet
Powerpoint

Communicatie (100 u)
Mondelinge communicatie: telefonisch onthaal
Sociale communicatie: assertiviteit - teamwork
Zakelijke taal: BIN-normen, Sollicitatiebrieven, Spelling, ...
Handelscorrespondentie
Notuleren vergaderingen

Taal (152 u)
Zakelijk Frans
Zakelijk Engels
Duits (basis)

Sociale Wetgeving en personeelsadministratie (24 u)

Boekhouden (40 u)
Basis algemene boekhouding, fiscaliteit
Bijhouden kasboek
Bankverrichtingen en elektronisch bankieren
Eindwerkbegeleiding (8 u)

Module commercieel - verkoper/verkoopster (132 uur)

Initiatie marketing (20u)

Persoonlijkheidsvorming en basis communicatieleer (52 u)

Klanten en consumenten
Sterkte- en zwakteanalyse van zichzelf
Lichaamstaal
Assertiviteit
Zakelijke etiquette
Correct taalgebruik

Verkooptechnieken en presentatietechnieken (60 u)
Prospectie
Fasen verkoopgesprek : introductie-, ontdekking-, argumentatie- en afsluitfase
Prijsverdediging
Vraagstellingstechnieken
Klachtenbehandeling
Behoeftenanalyse
Afsluittechnieken
Basis negotiatietechnieken
Presentatietechnieken (demonstratie, presentatie, spreken in openbaar)


Stage (152u)

Aanvullende info

De lessen vinden plaats op alle weekdagen met een gemiddelde van 4d/week.

Toelatingsvoorwaarden

Basiskennis Frans en Engels (test wordt afgelegd indien je geen ASO-diploma kan voorleggen
Je krijgt de kans om bij te scholen gedurende het schooljaar via zelfstudiepakketten

 

Examens, praktijkproeven & getuigschrift

Na deze opleiding ontvangt u een diploma (de lessen bedrijfsbeheer zijn opgenomen in het programma).

Met de steun van