De opleiding copywriter is gericht op mensen die in het reclamevak terecht willen komen
of die commerciële teksten willen schrijven tout court. De functie van copywriter wordt over het algemeen alleen binnen de reclamesector beoefend, maar de knepen van het vak kunnen ook toegepast worden in tal van andere omgevingen zoals
redactionele, literaire, journalistieke, enz.

De copywriter verstaat de kunst om de belangrijkste eigenschappen en voordelen van een product of dienst op een heldere en boeiende manier te communiceren naar de verschillende doelgroepen (consu-
ment, bedrijf, overheid, ...)

Zich inleven in die doelgroep, concepten en campagnes creëren,
radiospots schrijven, headlines bedenken, direct response brieven schrijven, ...
maar ook teksten voor brochures en het web vlekkeloos uit de pen laten vloeien:
het zijn allemaal disciplines eigen aan het vak van de copywriter.
Kennis, vaardigheden en attitude:
o        Uitgebreide algemene kennis
o        Grondige kennis van de Nederlandse taal
o        Kennis van het Frans en het Engels om deze talen te vertalen naar aantrekkelijk Nederlands
o        Schrijfvaardigheid met het vermogen eigen teksten te redigeren (“kill your darlings”)
o        Creativiteit en fantasie
o        Trendgevoelig, voelen wat bij mensen leeft
o        Inlevingsvermogen
o        Assertiviteit (t.o.v. klanten en interne medewerkers)
o        Kunnen omgaan met kritiek (incasseringsvermogen)
o        Oog voor detail
o        Communicatievaardig
o        In team kunnen werken
o        Kennis van presentatietechnieken.

Wat en voor wie?

Voor wie

Deze opleiding richt zich naar al wie zich in reclame interesseert, maar ook naar al wie wervelende teksten wil schrijven, of originele reclamecampagnes wil bedenken. 

Wil je werken in de reclamewereld, de pr- en mediabureaus of je als zelfstandige vestigen?  Dan is deze opleiding iets voor jou. 

Waar en wanneer?

Nog niet beschikbaar. Blijf op de hoogte of stel een vraag over deze opleiding


Wil je als zelfstandige starten?
Maak kennis met Start me up.
Het traject op maat dat je lanceert naar succesvol ondernemerschap.  Meer weten

Programma

Eerste jaar :  

Copywriter als beroep : 8u
De briefing : 8u
Tien voor taal 4u
Creatief denken : 16u
Long copy : 44u
Short copy : 12u
Verkoop je tekst : 8u
B-proef : 4u    
Totaal : 104u



Tweede jaar :  

Tien voor taal : 4u  
Creatief denken : 8u
Long copy : 44u
Short copy : 16u 
Nieuwe media : 8u
Voorlichting- en overheidscommunicatie : 8u
Copywriting en vormgeving : 4u
Toelichting en opvolgingsles C-proef : 8u
B-proef : 4u
Totaal : 104u    

Aanvullende info

Geregeld zal je thuis opdrachten uitvoeren.  Reserveer hiervoor alvast de nodige tijd in je agenda.

Toelatingsvoorwaarden

- Je hebt een uitgesproken passie voor taal en schrijven. - Min. 18 jaar zijn;

- Slagen voor de instapproef.      

Examens, praktijkproeven & getuigschrift

Een officieel diploma "copywriter" wordt verkregen door te slagen in de drie examengedeeltes, "bedrijfsbeheer", specifieke beroepskennis en praktijkproef.  Dit diploma is erkend door de Vlaamse gemeenschap en beantwoordt aan de vestigingsreglementering.

Volg je enkel de specifieke beroepskennis ontvang je een getuigschrift van "copywriter".

Met de steun van