Elke ruiter weet dat paardrijden een sport is die extreme lichaamsbeheersing vereist en een goede fysieke conditie. Ben je op zoek naar een fitheidstraining die specifiek gericht is naar ruiters? Dan bezorgt deze nieuwe opleiding jou de fysieke capaciteit om te kunnen zitten zoals jij wenst te zitten.

Core stability betekent letterlijk de vormspanning van je romp en bovenbenen. De kunst van het actief stilzitten! Bij ruiters komt het er op neer dat je leert om stabiel te zitten op een ontspannen aangespannen manier. Krachtuithouding, evenwicht, stabilisatie, souplesse en ruiter-specifieke bewegingen worden getraind.

Voordelen hiervan zijn:

  • je zit stiller op je paard, waardoor het paard je beter kan dragen
  • je kunt preciezere en kleinere hulpen geven
  • je kan beter de vormspanning en balans van je paard controleren met je lichaam (i.p.v. met de handen)
  • indien je aspecifieke rugklachten hebt, zal core training deze klachten verbeteren of zelfs verhelpen

De sessies worden gegeven door Wouter D'Hoore, kinesist gespecialiseerd in sportkinesitherapie en ook professioneel nationaal dressuurruiter. Enkele lessen worden ook te paard gegeven zodat de aangeleerde vaardigheden en controle op een goede en duidelijke manier overgebracht worden naar het rijden.

Om een duidelijke verbetering te verkrijgen moet er 10 weken getraind worden: 1 maal per week onder individuele begeleiding van onze docent, aangevuld met 2 maal per week zelfstandige training. De oefeningen van iedere week worden online geplaatst voor de cursisten. De opleiding start en eindigt met een evaluatiemoment.

Wat en voor wie?

Voor wie

  • Ruiters
  • Zelfstandig instructeurs
  • Manegehouders
Waar en wanneer?
Programma

In totaal worden er 12 individuele les- en evaluatiemomenten voorzien:

  • 3 lessen te paard van +/- 30 minuten
  • 7 lessen grondoefeningen van +/- 45 minuten
  • 2 evaluatiemomenten van +/- 1 uur

 

De planning zal er in principe zo uitzien:

Week 1

Evaluatiemoment

Zaterdag voor- of namiddag

Week 2

Grondoefeningen

Donderdag avond

Week 3

Grondoefeningen

Donderdag avond

Week 4

Les te paard

Zaterdag voor- of namiddag

Week 5

Grondoefeningen

Donderdag avond

Week 6

Grondoefeningen

Donderdag avond

Week 7

Les te paard

Zaterdag voor- of namiddag

Week 8

Grondoefeningen

Donderdag avond

Week 9

Grondoefeningen

Donderdag avond

Week 10

Les te paard

Zaterdag voor- of namiddag

Week 11

Grondoefeningen

Donderdag avond

Week 12

Evaluatiemoment

zaterdag voor- of namiddag

Aanvullende info
  • Individuele lessenroosters worden bepaald in samenspraak met de docent.
  • Je brengt je eigen paard mee.