De leiding binnen en de opvolging van het familiebedrijf is een héél actueel thema en blijft ook de komende jaren hoog op de agenda staan. 20.000 Belgische bedrijven zullen de volgende jaren op zoek moeten gaan naar een CEO-opvolger. De familiale overdracht staat ook zeer hoog op de agenda van de Vlaamse overheid.

Opvolgerskwaliteiten binnen de familiale KMO die ontwikkeld worden via vorming dragen rechtstreeks bij tot een succesvolle overdracht en succesvol familiebedrijf. Business schools, universiteiten en opleidingsinstituten in het buitenland bieden al jaren een succesvolle ‘next generation opleiding’ aan. In België is dit niet het geval, tot nu!

 

Wat en voor wie?

Voor wie

◾Zaakvoerders van een familiale onderneming, hun managers en/of hun opvolgers
◾Eigenaars van een familiebedrijf
◾Bestuurders van een familiebedrijf
◾Externen zonder familiale band, die binnen een familiale onderneming leiding willen nemen

Waar en wanneer?
Programma

1. Het familiebedrijf en verantwoordelijke eigenaarschap (2 sessies)
 • Het belang van familiebedrijven in het economisch landschap
 • Rationele benadering van het familiebedrijf
 • Volwaardige systeembenadering
 • Wat is verantwoordelijk eigenaarschap?
 • Wie is verantwoordelijk eigenaar?
 • Hoe komen tot verantwoordelijk eigenaarschap?
 • Waarom verantwoordelijk eigenaarschap?
2. Bestuur en strategie  (4 sessies)
 • Familiecharter
 • Familieraad
 • Raad van advies en raad van bestuur: wat, waarom, met wie,...
 • Juridische aspecten van bestuur
 • Formulering van strategie: wat, waarom en hoe?
 • Uitvoering van strategie
 • Verandering van strategie
3. Veranderingsmanagement (2 sessies)
 • Omgeving en context
 • Cultuur
 • Structuur
 • De menselijke factor
 • De bouwstenen van een veranderingsmanagement
4. De kwaliteiten van een leider van een familiebedrijf (5 sessies)
 • Inzichten naar uzelf en uw positie in uw onderneming
 • Kennis van de eigen drivers: hoe kan de CEO ten volle zijn/haar energie kwijt in zijn/haar organisatie
 • De competenties van een leider: modellen en werktools
 • Hoe kunt u het competentiemodel inbrengen in uw onderneming?
 • Hoe kunnen competenties tot ontwikkeling gebracht worden? Welke competenties kunt u ontwikkelen?
 • Veranderen leiders doorheen de tijd: inzichten in modellen
 • Het creëren van competentie-complementariteit
 • Hoe kunt u bouwen aan een structuur?
 • Zijn er verschillen tussen een manager en een ondernemer?
 • Zijn er verschillende leiders in verschillende sectoren?
 • Generatiemanagement
 • U als leider in contact met de arbeidsmarkt.
5. Financieel en operationeel beheer (6 sessies)
 • Financiële cijfers interpreteren: de jaarrekening doorgronden met enkele kerngetallen
 • Financieringsmogelijkheden: een gezonde financieringsmix en risicobeheer
 • Beheer van het familievermogen
 • Processen beheren en naar een hoger niveau tillen
6. Marketing en verkoop (4 sessies)
 • Marketing
 • Marketing 3.0
 • De marketing-mix revisited
 • Het uitwerken van een marketingplan
 • Marketing van diensten
 • Marketing van B2B
 • Communicatie
 • Basisconcepten van marketingcommunicatie
 • Verkooppromotie
 • Uitschrijven van een communicatieplan
 • Digitale marketing
 • Zakendoen in het buitenland
7. Eindproef

Aanvullende info

Deze opleiding wordt georganiseerd in samenwerking met SYNTRA West en gaat door op volgende locatie : 
Tramstraat 63 , 9052 Zwijnaarde.

Met bijkomende vragen kan je terecht bij marleen.vanlierde@syntra-mvl.be of via tel. 09/2434119

 

Met de steun van