Een geweldig idee voor een nieuw product maar weet je niet hoe het in de markt te zetten? Vind je het moeilijk om te bepalen wie je klant is en hoe je deze kan bereiken? Op zoek naar een sublieme marketingactie? Of naar manieren om je communicatiebudget zo efficiënt mogelijk in te zetten?

In acht stappen maak je kennis met de inspirerende marketingwereld en leer je de basisprincipes en kneepjes van het vak aan de hand van actuele en boeiende praktijkvoorbeelden. Zo beschik je over talrijke concrete marketingtechnieken en bruikbare instrumenten waardoor je jouw marketingactiviteiten gestructureerd en efficiënter kan organiseren.

Waar en wanneer?
MomentStartlessenroosterLocatiePrijsInschrijven
Avond24 april 2019lessenroosterGent544,50 Euro
Alle prijzen inclusief BTW. In geval van meerjarige opleidingen geldt de prijs enkel voor het eerste jaar.


Wil je als zelfstandige starten?
Maak kennis met Start me up.
Het traject op maat dat je lanceert naar succesvol ondernemerschap.  Meer weten

Programma

1. Rol en belang van marketing

  • Waardeketen van Porter
  • Winstmaximalisatie via creatie toegevoegde waarde
  • Merken versus producten
  • Marketing: vak en mentaliteit
  • Marketingprocessen binnen een onderneming

2. Marketingmix

  • 7 p’s: prijs, product, plaats, promotie, people, proces, omgeving
  • Voor- en nadelen van het marketingmixmodel
  • Hoe te gebruiken in praktijk?

3. Marktanalyse

  • Onderzoeksprocessen
  • Vormen van marktanalyse
  • Bronnen van marktanalyse (intern en extern)
  • Hoe een marktonderzoek opzetten (draaiboek)?
  • Nuttige onderzoeksresultaten

4. Segmentering of doelgroepbepaling

  • Bepalen van je markt en klanten
  • Klassieke en alternatieve vormen van segmentering
  • Kwantificeren van segmenten en bepalen marktpotentieel

5. Positionering

  • Hoe zich te plaatsen in de markt?
  • Begrip differentiatie en bepalen van je USP
  • Belang en bouwen van een sterk merk

6. Productlancering

  • Belang van innovatie
  • Hoe een lancering voorbereiden?
  • Principe van innovatiefunnel: idee, ontwerp, haalbaarheid, uitvoering
  • Risico’s en moeilijkheden
  • Meten en analyseren van succes of falen

7. Marketingstrategie en -planning

  • Analyse: SWOT, concurrentieanalyse ...
  • Marketingstrategie op lange termijn
  • Marketingactiviteiten inplannen
  • Succesvolle marketingacties

8. What’s new in the marketing world?

  • Grondige verkenning van evoluties binnen marketing met specifieke aandacht voor digitale marketing, social media, content marketing, Google Analytics, e-newsletters, website ...

Met de steun van