De dag van vandaag weten profits en non-profits maar al te goed dat evenementen een noodzakelijk onderdeel zijn van de communicatiestrategie. Zij doen dan ook vaak beroep op een specialist die de nodige kennis en kunde heeft om evenementen zoals congressen, beurzen, academische zittingen, seminaries, modeshows en muziekhappenings voor te bereiden, te coördineren en te leiden. Het spreekt voor zich dat een organisator van evenementen over een brede waaier van praktische vaardigheden en theoretische kennis moet beschikken. Deze vaardigheden brengen onze docenten, die allen uit de praktijk komen, je bij tijdens onze cursus.
Waar en wanneer?
MomentStartlessenroosterLocatiePrijsInschrijven
Avond en weekend12 september 2017lessenroosterAalst325 Euro
Alle prijzen vrij van BTW

Interesse in deze opleiding? Ontdek er alles over op onze  infoavond op 24/8 van 18 tot 21 uur

Programma
Najaarsmodule Basis Evenementen   88 uur

 
1. Introductie 
2. Kennismaking met het beroep van ceremoniemeester en organisator van evenementen
3. Marktanalyse : Soorten evenementen en ceremonies (grote categorieën) Deontologie Beroepscompetenties (kennis, vaardigheden en attitudes) Overzicht van de onderdelen van deze opleiding Marktanalyse 
4. Referentiekader & projectmanagement 
5. Communicatieplan Interne en externe communicatie
6. Vergadertechnieken
7. Verplichte en aanbevolen verzekeringen
8. Aansprakelijkheid Regelgeving betreffende veiligheid
9. milieu Vergunningen en Sabam
10. EHBO
11. Contracten met opdrachtgevers en onderaannemers Tijdelijke aanwervingen / werken met studenten / vrijwilligers Sociaal statuut als zelfstandige, sociale bijdragen HACCP en voedselveiligheid 
12. Receptie en banketten  8u
13. Basisregels van etiquette
14. Soorten recepties Soorten banketten en buffetten Verschillende manieren van bediening       

Voorjaarsmodule Organiseren van evenementen  72 uur   

1. commerciele vaardigheden  marketing en sales marketing concept marktanalyse marketingmix verkopen van diensten sponsering,affiches,folders, mailings en nieuwe media mediatraining presenteren en profileren van bedrijf publiciteit van een evenement opstellen persbericht/persmap omgaan met de pers en andere media leiding geven en motiveren opbouw van een projectteam motivatie van medewerkers leiding geven  

2. diverse evenementen  gedetailleerde bespreking van de diverse evenementen op basis van volgende fasen: - creativiteit en brainstorming - draaiboek - checklist meetings en bedrijfsevenementen - meetings ( soorten, congressen, de Belgische en internationale markt) - tentoonstellingen en beurzen - academische zittingen - opendeurdagen, bedrijfsfeesten, productvoorstellingen culturele en lokale evenementen - lokale evenementen ( fuiven, braderijen,wijkfeesten, kinderanimatie) - culturele evenementen ( culturele en folkloristische evenementen, muzikale evenementen, sportevenementen,sociale programma's) gastsprekers, bedrijfsbezoeken, vakbeurs - in functie van bepaalde lesinhouden kan geopteerd worden om gastsprekers uit te nodigen, vakbeurzen te bezoeken of een bedrijfsbezoek te organiseren. 

Aanvullende info

In deze éénjarige opleiding volg je één avond per week les, behalve tijdens een achttal weken. Tijdens deze achttal weken volg je twee avonden per week les.
We werken met het handboek Events2 van Kevin Van Der Straeten. De bijkomende kost hiervan ligt tussen de 35 a 40 euro. 

 

 

Toelatingsvoorwaarden

Minimaal 18 jaar