Deze opleiding is er voor iedereen die wil weten hoe paarden (en bij uitbreiding: mensen) leren en gemotiveerd worden, zowel bij mentale als fysieke uitdagingen. Waarom doet je paard wat hij doet, of waarom juist niet? We kunnen niet met hen praten, en zijn barslecht in het ontcijferen van lichaamstaal.

Gelukkig is er de wetenschap, met steeds meer onderzoeken die relevant zijn voor onze vragen.
Je hebt een voorsprong bij de training wanneer je beter weet hoe je paard leeft, beweegt en denkt; wanneer je beter begrijpt wat 'normaal' is voor een paard; en als je meer inzicht hebt in wat er in zijn hersenen en lichaam gebeurt als hij leert, meewerkt, of in de verdediging gaat.

Wat en voor wie?

Voor wie

Voor iedereen die een betere trainer wil zijn:

  • trainers
  • fokkers
  • rij-instructeurs
  • grooms
  • (semi)professionele paardenhouders en manegehouders
  • dierenartsen
  • hoefsmeden
  • tandartsen
  • (semi-) professionele beoefenaars van de paardensport

Wat na de opleiding

Na deze opleiding kan je beter door oefeningen en methodes heen kijken en de achterliggende motivatieprocessen begrijpen.
Je leert oorzaak en gevolg analyseren om van daaruit je praktische trainingsplan aan te passen, zowel voor de korte als lange termijn, wat je trainingsdoel ook is.

Waar en wanneer?

Nog niet beschikbaar. Blijf op de hoogte of stel een vraag over deze opleiding


Wil je als zelfstandige starten?
Maak kennis met Start me up.
Het traject op maat dat je lanceert naar succesvol ondernemerschap.  Meer weten

Programma

Avond 1

  • Een tikje ethiek om mee te beginnen. En wat is cognitieve dissonantie? En waarom zijn mensen eerder te overtuigen met emoties dan met feiten?
  • Een beetje ethologie: hoe zou het paard leven als hij zelf kon kiezen? Je weet het meeste wel, maar gewoon om het even nog eens op een rijtje te hebben. En misschien zitten er toch nog een paar verrassingen bij, want er bestaan vele bijzonder hardnekkige mythes over paarden.

Avond 2

  • Welke trainingsproblemen kan je tegenkomen alleen al omdat het paard anatomisch op een bepaalde manier in elkaar zit? En dan hebben we het niet alleen over de stand van zijn schouderblad, of zijn hoeven.
  • Wat kunnen sommige conformatie’fouten’ betekenen voor het rijden?
  • Biodynamica. Wat gebeurt er in een paardenlijf als je foute dingen zit te doen bij grondwerk of in het zadel?

Avond 3

  • Operant conditioneren is een ‘ouderwetse’ manier om naar gedrag te kijken, maar blijft nuttig om aan gedragsanalyse te kunnen doen, vooral omdat we niet met paarden kunnen praten. En klassiek conditioneren? Dat is niet wat je waarschijnlijk denkt dat het is.
  • Habituatie en excessen zoals flooding en aangeleerde hulpeloosheid.

Avond 4

Breng bij voorkeur je eigen paard mee!

  • Focussen op wat goed gaat, niet op wat fout gaat.
  • Puntjes op de i voor negatieve bekrachtiging. Introductie tot positieve bekrachtiging. 

Avond 5

  • Hoe slim is een paard?
  • Sociaal leren: de meest onderschatte vorm van leren bij paarden. Kalmeringssignalen.
  • Leerprocessen in hoofd en lichaam: wat gebeurt er in de hersenen? Een aantal nieuwere inzichten in hoe leren en motivatie werken. De verschillende hormonen bij verschillende soorten motivatie. Leerprocessen zoals feedbacklussen, risk/reward, wanting vs liking…

Avond 6

  • Spel en spelen: hoe spelen paarden? Wat is spel? Wanneer houdt spelen (play) op en wordt het een spel (game)? En waarom zit dat in een cursus over motivatie?
  • Emoties: Wat is fun? Kan je paard wel fun hebben?
  • Intrinsieke en extrinsieke motivatie (wanneer mag je belonen en wanneer absoluut niet?) en de x-factors van fun: zelfcontrole, zingeving, meesterschap, verbondenheid.

Avond 7

  • De keuzeparadox: hoe vrij is je paard in je training? Kan je hem laten kiezen?
  • Wat is kiezen, en wat zijn de voordelen en valstrikken van vrije keuze?
  • Flow: Ooit al eens alles om je heen vergeten omdat je training zo fijn ging? Dat is flow.
  • Vooruitgang in leren beweegt zich tussen frustratie en verveling, en gaat met ups en downs.

Avond 8

  • Trainingsopbouw: scaffolding, spanningsbogen, lussen, kettingen. Korte en lange termijn-trainingsplannen.
  • Gewoontevorming: hoe ga je van de aanleerfase naar gewoontevorming?
  • Een heel klein beetje beloningsratio's.
  • Motivatiedips en leerplateaus. Het gebeurt gegarandeerd: soms houdt leren gewoon even op. Waarom gebeurt dat, hoe ga je er mee om in de praktijk, en kom je er ooit weer uit?

 Avond 9

  • Breng bij voorkeur je eigen paard mee!
  • Probleemoplossend denken en trainen.

 Avond 10

  • Fysiek hard werken en een aantal kenmerken daarvan, vooral om te weten wanneer het ophoudt met ‘fun’ te zijn voor het paard (en voor jou). Het opbouwen van doorzettingsvermogen en ijver. Introductie tot begrippen zoals overtraining en supercompensatie.
  • Game Design voor paardentrainers.
Aanvullende info

Sinds 2005 geeft Inge Teblick http://www.ingeteblick.be/  de opleiding ‘Trainingspsychologie van het paard’ bij SYNTRA Sint-Niklaas en Hasselt. Onderwerpen zoals ethologie, een beetje anatomie en biodynamica, en leertheorie kwamen aan bod. De cursus-syllabus werd de voorloper van Inge's ‘Denkwerk’-boek.
In 2014 gaf Inge een lezing op de Equine Clicker Conference (UK) over motivatie, en meerbepaald over hoe game design omgaat met motivatie, en of we er wat van kunnen leren bij het trainen van paarden. Uit die lezing groeide de Engelstalige cursus ‘Theory of Fun’, die in 2015 online ging en door studenten vanuit de hele wereld werd gevolgd. Nu komen beide cursussen samen in een lessenreeks bij SYNTRA. 

Iedere cursist ontvangt het handboek "Denkwerk". het handboek is inbegrepen in de inschrijvingsprijs. http://www.ingeteblick.be/webshop/boeken/denkwerk/

Met de steun van