In deze workshopreeks leer je de ins en de outs van storytelling, van A tot Z. Je zoekt de juiste onderwerpen en bepaalt een frisse invalshoek. Je vertaalt dit naar een coherent scenario en maakt de juiste vormelijke en creatieve keuzes.

Maar er is meer: een verhaal is nu meer dan enkel video of tekst. Wat is transmedia storytelling of multiplatform productie? En hoe kan je een verhaal via sociale media gaan versterken?

Drie powersessies met heel veel praktijkvoorbeelden uit de journalistiek en marketing, inspelend op de nieuwste trends.

Wat en voor wie?

Voor wie

Deze audiovisuele opleiding is ideaal voor wie professioneel wil bezig zijn storytelling, journalistiek en marketing.

Waar en wanneer?
Programma

Sessie 1: Algemene principes van storytelling

  • Verhaalopbouw
  • Spanningsboog
  • Onderwerp en invalshoek
  • Bouwstenen van een goed verhaal
  • Voorbeelden en oefening

Sessie 2: Transmedia storytelling

  • Multimedia versus crossmedia versus transmedia
  • Designing transmedia stories
  • Storyworld creation
  • Storydesign patterns
  • Publieksparticipatie
  • Mediakanalen
  • Stappenplan transmedia productie

Sessie 3: Corporate storytelling

  • Briefing opdrachtgever en invulling
  • Sabam en wetgeving
  • Internationale en nationale voorbeelden
  • Valkuilen en distributie
  • Kenmerken van viral video
  • Nieuwe mediaformats
Aanvullende info

Docent Tom Rumes doceert reeds 20 jaar storytelling, camera en regie aan de Thomas More Hogeschool.

Hij is co-auteur van het boek How To Story.

Als freelance regisseur, scenarist en cameraman staat hij nog steeds in het beroepenveld. Hij realiseert zowel opdrachten voor tv, web of bedrijven, van A tot Z.