Dat verkopen enkel een taak is die aan verkopers toebehoort, is een gedachte die al lang passé is. Iedereen die contact heeft met klanten, is in principe een verkoper. Soms zijn de niet-commerciële profielen van je organisatie uitstekend geplaatst om commerciële opportuniteiten te ontdekken en te benutten.

Wat en voor wie?

Voor wie

Bestemd voor elke professional die wil kennismaken met ‘verkooptechnieken’ en van wie verkoop niet de hoofdtaak is:technisch medewerkers, financieel verantwoordelijken, juristen, marketing- en communicatiemedewerkers, inkopers, directiemedewerkers en -assistenten, enz.

Waar en wanneer?
MomentStartlessenroosterLocatiePrijsInschrijven
13 oktober 2020lessenroosterGent544,50 Euro
23 februari 2021lessenroosterSint-Niklaas544,50 Euro
Alle prijzen inclusief BTW. In geval van meerjarige opleidingen geldt de prijs enkel voor het eerste jaar.
Programma

Doorheen de opleiding doorlopen we een mix van volgende 3 modules:

 

1) Commercieel inzicht in relatie tot een klant

  • Waar zit mijn rol als toegevoegde waarde in het verkoopproces?
  • Hoe kijkt een klant naar mij?
  • USP’s: ken ik de sterktes en toegevoegde waarden van mijn bedrijf, richting markt en klant, en wat kan ik ermee doen in mijn gesprek
  • Wat en wanneer koopt een klant in feite een extra’s of meerwerk?
  • Meerwerken is praten over cross-selling of up-selling: hoe doe ik dat?
  • Verkoopopportuniteiten: welke zijn ze en hoe ga ik ermee om, of, hoe maak ik ze concreet i.f.v. het lopend bouwproject?

 

2) Commerciële communicatie

  • Focus op 4 fases uit de verkoopstructuur

-      Introductiefase: professionele start van mijn gesprek

o    Hoe stel ik mezelf voor en mijn rol binnen mijn bedrijf

o    Foutje: (niet) te snel zelf met oplossingen komen

o    Foutje: (niet) te snel extra verkoop op tafel smijten

-      Informatieve fase: hoe creër ik opportuniteiten?

o    Cross-selling en up-sellingtechniek i.f.v. meerverkoop hanteren in uw rol als ‘vertrouwenspersoon’, maar wel durven gebruiken

o    Trechtertechniek (met negatief en positief effectvragen) als leidraad voor meer- of nevenverkoop

o    Opportuniteiten bij een klant detecteren en er commercieel mee omgaan: hoe doe ik dat?

o    Oefenen met cases

-      Argumentatiefase: hoe kom ik overtuigend over?

o    Foutje: (niet) technisch argumenteren

o    De sellogram als techniek om te argumenteren

o    (extra) aankoop verantwoord maken

o    story-telling als overtuigingstechniek

o    Mijn toegevoegde waarde uitspelen (+ troeven van mijn rol als technisch- of bouwdeskundige)

o    Oefenen met cases

-      Bezwaren: hoe ga ik ermee om

o    Enkele weerleggingstechnieken

o    Mijn geprek samenvattend brengen via top-5 techniek

o    Kan ik een deal afsluiten (en hoe)

 

Module 3: Communicatievaardigheden

 

  • Focus op vraag- en luistertechnieken
  • Techniek van de dieptevragen m.b.t. doorvragen naar opportuniteiten
  • Het belang van lichaamstaal + zelfverzekerd overkomen
  • Assertiviteit in mijn rol: zelfverzekerd (durven) communiceren

Met de steun van