Hebben één of meerdere werknemers een klacht over geweld, pesterijen en/of ongewenst seksueel gedrag? Dan moeten ze terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon die deze klachten correct opvangt zo goed mogelijk intern afhandelt. Deze persoon dient daarom te beschikken over een breed scala juridische, psychologische en organisatorische kennis en communicatieve vaardigheden

Deze training gebruikt een afwisselende mix van kennis-, attitude- en vaardighedenvorming. Ook de communicatieve vaardigheden worden geoefend, zodat je de gesprekken met vertrouwen kan aangaan.

 

Waar en wanneer?
MomentStartlessenroosterLocatiePrijsInschrijven
Dag16 februari 2018lessenroosterSint-Niklaas907,50 Euro
Alle prijzen inclusief BTW
Programma
  • oWettelijk kader
  • Rol vertrouwenspersoon
  • Eigenschappen en taken vertrouwenspersoon
  • Oefenen opvanggesprekken: actief luisteren …
  • Ongewenste omgangsvormen op het werk
  • Verschil tussen pesten en plagen
  • Gevolgen van ongewenst gedrag
  • Omgaan met emoties, begeleiding van het slachtoffer
  • Oefenen op communicatieve vaardigheden ten opzicht van de betrokkenen
  • Psychologische risico’s voor vertrouwenspersonen
  • Formele oplossingsstrategieën
  • Formele klachtenprocedures en juridische aspecten
  • Risicoanalyse
  • Bespreking van cases
Aanvullende info
  • Wettelijk kader over rol en statuut vertrouwenspersoon (3u)
  • De psychosociale risico's op het werk (3u)
  • Psychosociale interventie: gesprekstechnieken (6u)
  • Psychosociale interventie: beheersing probleemsituaties (18u)