Hebben één of meerdere werknemers een klacht over geweld, pesterijen en/of ongewenst seksueel gedrag? Dan moeten ze terecht kunnen bij een vertrouwenspersoon die deze klachten correct opvangt zo goed mogelijk intern afhandelt. Deze persoon dient daarom te beschikken over een breed scala juridische, psychologische en organisatorische kennis en communicatieve vaardigheden

Deze training gebruikt een afwisselende mix van kennis-, attitude- en vaardighedenvorming. Ook de communicatieve vaardigheden worden geoefend, zodat je de gesprekken met vertrouwen kan aangaan.

Deze opleiding is erkend door FOD Werk.

 

Waar en wanneer?

Nog niet beschikbaar. Blijf op de hoogte of stel een vraag over deze opleiding


Wil je als zelfstandige starten?
Maak kennis met Start me up.
Het traject op maat dat je lanceert naar succesvol ondernemerschap.  Meer weten

Programma

Programma:

  • Wettelijk kader
  • Rol vertrouwenspersoon
  • Eigenschappen en taken vertrouwenspersoon
  • Oefenen opvanggesprekken: actief luisteren …
  • Ongewenste omgangsvormen op het werk
  • Verschil tussen pesten en plagen
  • Gevolgen van ongewenst gedrag
  • Omgaan met emoties, begeleiding van het slachtoffer
  • Oefenen op communicatieve vaardigheden ten opzicht van de betrokkenen
  • Psychologische risico’s voor vertrouwenspersonen
  • Formele oplossingsstrategieën
  • Formele klachtenprocedures en juridische aspecten
  • Risicoanalyse
  • Bespreking van cases
Aanvullende info

Aanvullende info:

  • Wettelijk kader over rol en statuut vertrouwenspersoon (3u)
  • De psychosociale risico's op het werk (3u)
  • Psychosociale interventie: gesprekstechnieken (6u)
  • Psychosociale interventie: beheersing probleemsituaties (18u)

 

Met de steun van