Je leert het reilen en zeilen van het medisch secretariaat kennen. We leggen de focus op zowel handelscorrespondentie, lessen anatomie als specifieke reglementering in de gezondheidszorg. Eveneens oefenen we een aantal communicatieve vaardigheden in (Hoe spreek ik iemand correct aan? Waarop moet ik letten bij het telefoneren of mailen?). Dankzij de basiskennis bedrijfsbeheer kan je de dokter ook op het bedrijfskundige vlak
bijstaan.

Wat en voor wie?

Voor wie

Ben je communicatief en ga je graag met mensen om? Ben je punctueel, discreet en hou je van administratief werk? Dan kun je je troeven in onze opleiding “medisch secretaris / secretaresse” verder ontplooien.

Wat na de opleiding

Als medisch secretaresse / secretaris sta je een ziekenhuisdienst of een dokter bij. Je staat in voor de communicatie met, en het onthaal van de klant. Je verzorgt de administratie en staat in voor het nodige telefoon- en mailverkeer. Jij bent vaak het eerste aanspreekpunt en het visitekaartje van de dokter of het ziekenhuis.

Waar en wanneer?
Programma
  • Inleiding + organisatie van het medisch secretariaat (incl stagetoelichting)
    Diensten in een ziekenhuis
    Huisartsenpraktijk
    Taken
    Medisch secretariaat
  • Medische terminologie
    opbouw medische terminologie
    uitspraak en schrijfwijze in mondelinge en schriftelijke communicatie
    uitschrijven van gedicteerde teksten
    Vaktermen in medische artikels verklaren
  • Anatomie, fysiologie, pathologie, hygiëne
    Inleiding menselijk lichaam
    Het hematologisch stelsel
    Het lymfoïde stelsel
    Het cardiovasculair stelsel
    Het respiratoir stelsel
    Het neurologisch stelsel
    Hygiëne – Het immuunstelsel
    Hygiëne – Hygiëne in zorginstellingen
    Het gastro-intestinaal stelsel
    Het endocrien stelsel
    Het sensorisch stelsel
    Het urologisch stelsel
    Het reproductief stelsel
    Het osteo-articulair stelsel
    Het musculair stelsel
  • EHBO
  • Toegepaste sociale vaardigheden en humane vorming
    Basishouding bij communicatie: empathie, integriteit, respect
    Inschatting van derden op basis van uiterlijke kenmerken en gedragingen
    Omgang met diverse patiënten en hun gedrag
    Gespreks- en sociale vaardigheden: vragen stellen, luisteren, samenvatten, parafraseren, stiltes, feedback geven en ontvangen, assertiviteit,…
    Gespreksmodellen: slecht nieuws gesprekken, klachten, …
    Stressmanagement
  • Deontologie
    inleiding in ethiek: termen en begrippen
    beroepsgeheim
    verwerken van persoonsgegevens
  • Zakelijke taal Nederlands
    spelling: werkwoorden vervoegen, afkortingen, tussenletters in samenstellingen, gebruik van hoofdletters en leestekens
    correct Nederlands taalgebruik
    omslachtig en ambtelijk taalgebruik vermijden
    schrijfvaardigheden: verslag maken, notuleren
  • Informatica
    Word
    Excel
    Outlook
  • Zakelijke taal Frans  
    luisteroefeningen: telefoongesprekken, onthaalgesprekken, problemen met patiënten en algemene onderwerpen, …
    spreekoefeningen: telefoongesprekken, onthaalgesprekken, afspraken maken, opvragen van gegevens en documenten, afrekenen, de weg uitleggen, inlichtingen geven, doorverwijzen, speloefening, …leesoefeningen: brieven, doorverwijsbrieven, …
    schrijfoefening: nota’s van een telefoongesprek noteren, medische gegevens invullen,
  • Medische software
  • RIZIV-reglementering, gezondheidszorg en medische registratie
    organisatie van de gezondheidszorg, zowel op nationaal als internationaal vlakoverzicht van de voorzieningen in de gezondheidszorg (sociale kaart)
    Evaluatieschalen
    de ziekteverzekering
    nuttige informatie: dringende medische hulpverlening en wachtdiensten, de officiële attesten en certificaten en nuttige informatie en adressen
    medische registratie en nomenclatuur
  • Stage- en eindwerkbegeleiding
  • Stage
  • Eindproef  
  • Basiskennis bedrijfsbeheer
    Boekhouden
    Recht
    Commercieel beleid
    Financieel beleid
Aanvullende info

Toelatingsvoorwaarden

  • Minstens 18 jaar worden in de loop van het kalenderjaar waarin de cursus start  
  • Je beschikt bij voorkeur over een diploma secundair onderwijs.
  • Je beschikt minstens over een grondige kennis van het Nederlands, een basiskennis Frans en Engels en een praktische kennis van PC en Officetoepassingen.