Een visual merchandiser speelt een cruciale rol in het ontwerp van een verkoopruimte. Als creatieve en commerciële geest ontwerpt hij etalages en winkelpresentaties die de klant kunnen inspireren en verleiden, en de verkoop stimuleren. Hij heeft een feilloos gevoel  voor stijl, trends en presentatie en creëert een winkelsfeer die aansluit bij het imago. Met kennis van zaken optimaliseert hij  zowel etalage als indoorverkoopruimte. Dat doet hij voor boetieks, modeketens of gespecialiseerde groothandels. Zijn aanpak is steeds afgestemd op het klantenprofiel en het productpotentieel.

In deze duale opleiding wordt zowel jouw creativiteit aangesproken als jouw commerciële feeling. Je leert niet alleen ontwerpen, maar ontdekt ook welk marketingprincipes en etalagetechnieken je kan toepassen. Deze opleiding bestaat voor 60% uit werkplekleren in een bedrijf afgewisseld met 40% lessen in de SYNTRA-Campus.

 

Wat en voor wie?

Voor wie

Deze opleiding is voor wie zijn creatieve en commerciële interesse verder wil ontplooien. Je hebt oog voor detail en bekijkt de dingen graag vanuit een verrassend perspectief. Tegelijk ben je ondernemend, klantgericht en gepassioneerd door marketing.

Na de opleiding kan je als freelancer aan de slag. Je bedenkt visuele concepten voor klanten. Zowel kleine boetieks, retailwinkels als modeketens kunnen jouw klant zijn. Ook grote modeketens zijn vaak op zoek naar gespecialiseerde visual merchandisers.

Wat na de opleiding

Een visual merchandiser kan freelance aan de slag om visuele concepten voor klanten te creëren. Je kan net zo goed werkzaam zijn voor een grote winkelketen of onafhankelijk adviesbureau op het gebied van visual merchandising. Jouw klanten en/of werkgever kunnen net zo goed kleine boetieks als gespecialiseerde groothandels als modeketens (bv. H&M) zijn.

Waar en wanneer?
MomentStartlessenroosterLocatiePrijsInschrijven
Dag26 september 2018lessenroosterGent925 Euro
Alle prijzen inclusief BTW (in geval van meerjarige opleidingen enkel voor het 1e jaar)


Wil je als zelfstandige starten?
Maak kennis met Start me up.
Het traject op maat dat je lanceert naar succesvol ondernemerschap.  Meer weten

Programma

In deze duale opleiding leer je gelijktijdig op de werkplek en op de campus. Deze modules vormen samen het opleidingsprogramma:

Inleiding en terminologie

Conceptontwikkeling

  • analyse: van de markt, klant, doelgroep, consumptiegewoonten, opdracht
  • merchandising beleid: merchandising visie op lange termijn ontwikkeling, marketingprincipes toepassen, online-productaanbod, gegevens analyseren en interpreteren, verbeteringen voorstellen
  • budget: beheren, financiële keuzes, kostenefficiëntie
  • commercieel actieplan: commercieel denken, visuele en concrete vertaling van merchandising beleid, uitwerken van verschillende stappen
  • ontwikkeling presentatie en winkelplan: bedenken van creatief concept, selecteren van kleur/stijl/materiaal, inrichting van etalages en winkels ontwerpen, productplaatsing, schappenplan, ruimtelijk denken
  • communicatie: i.f.v. doelpubliek, communiceren van concept en uitvoeringsstappen, presentatieteksten, conceptvisualisatie

Trendwatching en mode

  • mode- en trendevoluties in de 20e en 21e eeuw
  • invloed maatschappelijke trends en tijdsgeest
  • trendwatching en -onderzoek
  • decoratietrends- en sferen
  • informatiebronnen en vakbeurzen, studiedagen

Ontwerpvisualisatie

  • conceptontwikkeling en presenteren van totaalontwerp
  • moadboards
  • teken- en schetstechnieken
  • digitaal tekenen: SketchUp

Conceptuitvoering

  • werkplannen en -methodieken
  • bewegwijzering en affichering, prijsaanduiding
  • fysieke creatie van etalages en winkelinrichting, uitwerken van productpresentaties
  • decoratie- en etalagetechnieken, aankleding, inpaktechnieken, montagetechnieken
  • verlichting
  • branchegebonden compositietechnieken (bv. schoenen, juwelen, food, fashion)
  • selectie en aankoop/huur van decoratiemateriaal, rekwisieten en hulpmiddelen
  • uitvoeringsvoorwaarden

Ondernemen: ondernemersvorming in al zijn facetten

Toegepaste bedrijfsvoering

  • ondernemingsplan, sectorgebonden prijszetting en commerciële activiteiten
  • marketing en communicatie
  • personeelsbeleid, werkplanning en organisatie
  • persoonlijke ontwikkeling

In deze duale voltijdse dagopleidingen krijg je op de werkvloer het vak van A tot Z aangeleerd. Je wordt meteen ondergedompeld in de praktijk waardoor je de stiel snel in de vingers krijgt.

  • 60% van je opleiding leer je een vak op de werkvloer waar je de nodige skills opdoet, 40% op een SYNTRA-campus. Een praktijkopleider begeleidt jouw leerproces op de werkvloer, een SYNTRA-docent zorgt complementair dat je alle kennis en vaardigheden van een visual merchandiser onder de knie krijgt
  • Je zoekt zelf een bedrijf maar wij helpen je stap per stap
  • Je krijgt ondersteuning van een coach
  • Je behaalt een diploma, erkend door de Vlaamse overheid
  • Je bent na afstuderen helemaal klaar voor de arbeidsmarkt
  • Je ouders behouden het kindergeld
  • Maak vrijblijvend een afspraak met onze coach Annelies Van Isacker via annelies.van.isacker@syntra-mvl.be of bel 0473/55.15.56.

 

Aanvullende info

Bij het begin van de opleiding ontvang je een lijst van aan te schaffen boeken. Losse fotokopieën zijn in de kostprijs van de opleiding inbegrepen.

Niet inbegrepen zijn de kosten voor materiaal, uitrusting en studieuitstappen.



 

Toelatingsvoorwaarden

Minstens 18 jaar worden in de loop van het kalenderjaar waarin de cursus start

Examens, praktijkproeven & getuigschrift

Wie slaagt in alle examens en in de eindproef, ontvangt het diploma "Visual Merchandiser" en het attest "Basiskennis Bedrijfsbeheer", beide erkend door het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap en SYNTRA Vlaanderen.

Gelinkte filmpjes

Visual merchandiser, de opleiding voor creatievelingen

Met de steun van