Om een succesvolle carrière als designer uit te bouwen is het essentieel dat de kleuren en materialen die je voor je ontwerpen selecteert, de prints die je ontwerpt… ‘on trend’ zijn en aan de wensen en verwachtingen van jouw klanten beantwoorden. Trendonderzoek kan je daarnaast ook helpen om je ontwerpen actueel en ‘fris’ te houden, om geld te besparen en zélfs om de ecologische voetafdruk van je bedrijf te verkleinen.

Aan de hand van talrijke voorbeelden en case studies plaatsen we trendonderzoek in historisch perspectief en maken kennis met de belangrijkste concepten en theorieën. Je ontdekt welke maatschappelijke factoren trends beïnvloeden en wie allemaal een rol speelt bij de totstandkoming en verspreiding ervan. Daarnaast krijg je on- en offline bronnen aangereikt en ga je zelf op onderzoek uit. Je analyseert het verzamelde materiaal en vertaalt dit naar concrete ideeën, motieven en kleurpaletten. Tenslotte leer je hoe je jouw visuele onderzoek professioneel voorstelt. 

De opleiding bestaat uit vier sessies van 3u.

Wat en voor wie?

Voor wie

Droom je ervan om een textiel- of modecollectie te ontwerpen, maar weet je niet hoe eraan te beginnen? Of overweeg je een carrièreswitch naar de modesector? Deze opleiding introduceert je tot een aantal belangrijke concepten, tools en technieken en geeft je zo een ‘headstart’. Ze is ook ideaal als voorbereiding of aanvulling op een studie (digitaal) textielontwerpen, modeontwerpen of interieurstyling.

Dit is een basisopleiding.

Waar en wanneer?

Nog niet beschikbaar. Blijf op de hoogte of stel een vraag over deze opleiding


Wil je je carrière, passie of vak een BOOST geven?

Wij geven je graag een duwtje in de rug. Kom naar onze infoavond.   Meer weten

Programma
  • Het belang van trendonderzoek
  • Trendonderzoek in historisch perspectief
  • Trendonderzoek in een globale context
  • Welke maatschappelijke factoren beïnvloeden trends?
  • Hoe komen trends tot stand en wie helpt ze verspreiden?
  • Welke factoren bepalen of een trend aanslaat of niet?
  • Welke on- en offline bronnen gebruik je bij trendonderzoek? 
  • Hoe voer je een trendonderzoek uit?
  • Hoe analyseer je het verzamelde materiaal?
  • Hoe vertaal je jouw bevindingen naar bruikbare concepten, kleurpaletten, motieven…
Aanvullende info

Voor jouw visuele onderzoek zal je eventueel wat (goedkoop) creamateriaal moeten aanschaffen. Bij de start van de cursus krijg je een volledige materiaallijst.

Met de steun van