Als UX designer of user experience designer verbeter je de gebruikerservaring op vlak van websites, softwareprogramma’s, apps en games. Daarbij heb je niet enkel aandacht voor de vormgeving, maar ook voor de interactie tussen de gebruiker en de website. Wat wil de gebruiker te weten komen of welke actie wil hij ondernemen? Je bepaalt welke call-to-actions er nodig zijn om hier een antwoord op te bieden. Zo verleid je de gebruiker om bepaalde acties uit te voeren en stem je het doel van de website en de behoeften van de gebruiker zo goed mogelijk op elkaar af. In deze opleiding leer je aan de hand van verschillende cases hoe je gebruikerservaringen, -wensen en -knelpunten op de juiste manier analyseert en verbetert.

Wat en voor wie?

Voor wie

Deze opleiding richt zich tot mensen die als UX Designer aan de slag willen. Dit kan zowel als werknemer in een bedrijf of als zelfstandige. Er is geen basiskennis vereist.

Wat na de opleiding

Na deze opleiding kan je als werknemer in een bedrijf of als zelfstandige aan de slag.

Aangezien elk bedrijf voordeel haalt uit een gebruiksvriendelijke website, is het niet verwonderlijk dat UX designers zeer gewild zijn bij bedrijven in verschillende sectoren. Ze vergroten namelijk de klanttevredenheid en zorgen zo voor een betere binding met de klant, wat kan resulteren in een hogere omzet. UX designers zijn vaak aan het werk in onder andere IT-bedrijven, technologische bedrijven en voor webshops.

Een betere gebruikerservaring creëren is het resultaat van een gezamenlijke inspanning. In je professionele carrière zal je wellicht samenwerken met UI designers, app developers, SEO-specialisten, front-end developers en copywriters.

Waar en wanneer?
MomentStartLocatiePrijsInschrijven
Avond20 september 2021Sint-Niklaas794,99 Euro
Alle prijzen inclusief BTW. In geval van meerjarige opleidingen geldt de prijs enkel voor het eerste jaar.
Programma

Deze avondopleiding volg je gedurende één jaar op twee lesavonden per week, of gedurende 1 dag overdag. 

Inleiding user experience design (UXD)

  • Wat is UXD?: jargon, begrippenkader
  • Geschiedenis van en nieuwe trends in interface ontwerp
  • User stories en persona's: de gebruikerservaring voorop
  • Psychologie en design
  • Visuele hiërarchie
  • Mobiele websites en apps binnen een mobiele strategie
  • De toenemende rol van de copyrighter en digitale content
  • Voorbeelden van interaction design op tablets
  • Kenmerken van hedendaagse kwalitatieve interfaces
  • Good en bad practices van interface ontwerpen van websites, webtoepassingen en mobiel design
  • Ontwikkelingstraject van een website of webtoepassing
  • Taken, expertise en tools van een UX designer
  • Expertnetwerken, communities en marketingkanalen
  • Budgettering, opstellen en (financiële) nazorg van een klantendossier

Gebruikersonderzoek & analyse: theorie + project

  • Onderzoeksvormen en criteria
  • Karakteristieken, profielen en personas
  • Customer journey mapping
  • Usability testing en -regels
  • Webanalytics, zoekfunctie analytics
  • ROI usability
  • Accessibility als onderdeel van usability
  • Gebruikerstesten en - analyse
  • Diepte-interviews, User focusgroepen en online bevraging
  • Takenanalyse
  • Content-audit
  • Gebruikers- en toptaken
  • Verbeter- en analyserapporten

Conceptontwerp & prototyping: theorie + project

  • User-centered designproces voor web, mobile en touch
  • Strategie en doelstellingen
  • Overtuigingspyramide
  • Conceptueel en mentaal modelleren
  • Functionele eisen
  • Informatie- en navigatiemodellen
  • Designstructuren
  • Webformulieren
  • Responsive design
  • Website en SEO
  • Webstandaarden
  • Moodboards
  • Storyboards
  • Wireframing
  • Card sorting
  • Schetsen
  • UXD tools: actuele werkmiddelen, evoluties en trends
  • Agile versus Waterfall
  • Non-functionele prototyping
  • Evaluatie en bijsturing

Interfacedesign & testing: theorie + project

  • UX concept naar uitvoering brengen
  • Product objectives
  • User needs
  • Requirements trade-off
  • Functional specifications
  • Content requirements
  • Interaction design
  • Interface design
  • Navigation design
  • Sensory design
  • Usability testing
  • A/B-testen
  • Klikanalyses
  • Stakeholderinterviews en -analyse
  • Expertreview
  • Webanalytics

UX binnen een co-creatiemodel

  • De traditionele UX aanpak versus value co-creation
  • Engagementen van gebruikers en stakeholders opbouwen
  • De nieuwe mindset: er is meer dan een expert
  • Intellectuele eigendommen
  • Voordelen en valkuilen van een co-creatiemix
Dit programma is onder voorbehoud. Onderstaande modules en het aantal uren per module kunnen nog wijzigen.

 

Aanvullende info

Bring your own device: de cursist dient zelf een laptop mee te brengen naar de lessen.
Specificaties: minstens i3 processor, 8GB, 100GB vrije ruimte op Harddisk.

Leermateriaal wordt ter beschikking gesteld via het leerplatform.

Ter preventie van corona, verlopen sommige van onze opleidingen deels online

Wat betekent dit?

Een aantal lessen volg je van thuis uit, een ander gedeelte vindt plaats vanop de campus. Deze mix biedt je enerzijds het comfort om les te volgen zonder grote verplaatsingen en anderzijds de dynamiek van leren op de campus. In beide situaties stuwt de groep gepassioneerde medecursisten en het professionele docententeam je vooruit. Ook bij de online lessen blijven we mikken op actieve participatie en benaderen we de leerstof op verschillende manieren. Om deel te kunnen nemen aan de online lessen, heb je enkel een laptop / PC / tablet, een webcam en internetverbinding nodig.

Toelatingsvoorwaarden

Er is geen specifieke voorkennis vereist.

Een vooropleiding als grafisch vormgever, webdesigner of aanverwante ervaring is een voordeel.

Examens, praktijkproeven & getuigschrift

Wie slaagt voor de examens en de eindproef, ontvangt een getuigschrift. Als je daarnaast ook voor de cursus ondernemerschap slaagt, behaal je een diploma in plaats van een getuigschrift. Getuigschriften en diploma's zijn officieel erkend door de Vlaamse Gemeenschap.

Met de steun van