10 tips voor het succesvol gebruik van sociale media voor verenigingen

Kellen Europe, wereldleider in verenigingsmanagement en strategisch advies, liet onderzoeksbureau ComRes een benchmarkenquête uitvoeren over het gebruik van sociale media en de invloed daarvan bij Europese verenigingen.

De belangrijkste conclusie van het onderzoek is dat verenigingen bij het gebruik van sociale media nog beter moeten nadenken over een efficiënte strategie. Bovendien moeten ze de resultaten van hun sociale media-gebruik meten met de doelen die ze gesteld hebben.

In het kader hiervan formuleerde Kellen Europe tien aanbevelingen voor verenigingen bij het gebruik van sociale media:

  1. Definieer duidelijk de doelen waarvoor je organisatie de sociale media wil gebruiken
  2. Zorg voor een sociale media-strategie die binnen de totale strategie van de organisatie past
  3. Zorg voor duidelijke richtlijnen voor het gebruik van sociale media binnen uw organisatie
  4. Kies de juiste kanalen en leer die eerst kennen
  5. Wees transparant en klaar om te reageren
  6. Benoem en vertrouw diegene die verantwoordelijk is voor sociale media binnen uw vereniging
  7. Zorg voor zinvolle content
  8. Wees duidelijk en pas uw boodschap aan aan het kanaal dat u gebruikt
  9. Monitor en meet uw inspanning door zowel kwanitatieve als kwalitatieve tools
  10. Duik erin - ontdek, evalueer en investeer enkel in de kanalen die werken voor uw vereniging.

(Bron: www.kelleneurope.com ; Sectorlink Magazine)

Met de steun van