Geef je ondernemersidee vorm met het Business Model Canvas

Business Model Canvas

Je broedt al een tijdje op een geweldig ondernemersidee. De wilde plannen flitsen de hele tijd door je hoofd maar je krijgt het niet op papier. Met de 9 bouwstenen van het Business Canvas Model (hierna BMC) geef je je ondernemersidee op een beknopte manier vorm. We lichten ze hieronder kort toe.

Wat is het Business Model Canvas?

Een business model geeft weer hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt. Osterwalder bedacht het BMC om een bedrijfsidee op een beknopte en overzichtelijke manier te omschrijven en vorm te geven. In 9 bouwstenen vat Osterwalder alle facetten die invloed hebben op het creëren van waarde samen. Vergelijk het BMC met een schets die een architect van je droomhuis maakt.

9 bouwstenen

1. Value proposition of waardenpropositie

In het midden van het canvas staat je waardenpropositie. Hoe maak jij het verschil met jouw producten en diensten? Die toegevoegde waarde die je met je product of dienst aan klanten biedt, is letterlijk en figuurlijk de kern van je zaak. Beantwoord daarom de vraag waarom klanten liever bij jou dan bij de concurrent komen. Is het door jouw uniek assortiment, jouw uitstekende service of door het gebruiksgemak dat je aanbiedt? Stel de vraag ook aan je (toekomstige) klanten, dit leidt beslist tot nieuwe inzichten.

2. Customer segments of klantsegmenten

Op naar het rechtergedeelte van het canvas. Probeer een beeld te vormen van je ideale klanten, je doelgroep. Maak een keuze want je kan niet voor iedereen werken. Richt je je tot particulieren (B2C) of bedrijven (B2B)? Focus je op specifieke segmenten zoals mannen of vrouwen, jongeren of senioren, kmo’s of grote bedrijven? Doe je dat in een specifieke regio of over heel Vlaanderen? De verschillende groepen die je kan onderscheiden zijn je klantsegmenten. Wees concreet en formuleer de behoeften van je verschillende doelgroepen.


3. Customer relationships of klantenrelaties

Eens je weet voor wie je wilt werken, kan je de derde bouwsteen omschrijven. Hoe ga je met je klanten in contact komen én blijven? Hoe ga je klanten trouw maken aan je zaak en voorkom je dat ze overschakelen naar de concurrent? Investeren in een goede relatie met je klant, door bijvoorbeeld een persoonlijke service, zorgt ervoor dat klanten terugkomen en zelfs meer gaan besteden.


4. Channels of kanalen

In deze bouwsteen maak je alles nog concreter en bepaal je via welke kanalen je klanten gaat bereiken? Via de traditionele kanalen zoals televisie, radio of via digitale kanalen zoals socialemediakanalen of een website. Waar kopen ze jouw product? Open je een winkel of een webshop? Leg je de focus op één kanaal of ga je voor meerdere kanalen? Weet jij welke doelgroepen welke (communicatie)kanalen het meeste gebruiken? Doe een onderzoek en vraag het aan je klanten.

5. Revenu Streams of inkomstenstromen

Op naar de vijfde én bijzonder belangrijke bouwsteen: hoe gaat jouw toekomstige zaak inkomsten genereren? Bepaal je prijsstrategie. Je kan kiezen voor een prijsklopper-strategie en je prijzen zo laag mogelijk zetten. Of mikken op een hoger prijssegment. De verkoop van producten kan de basis zijn en het geven van advies of het organiseren van workshops kan een mooie aanvulling vormen om inkomsten te genereren.

6. Key Resources of bedrijfsmiddelen

Na het invullen van het rechtergedeelte, is het tijd om de operationele kant van je zaak te bekijken en de belangrijkste bedrijfsmiddelen op te lijsten. Stel jezelf de volgende vraag: “Welke mensen en middelen zijn cruciaal om toegevoegde waarde te leveren aan je klanten?”. Enerzijds zijn dit fysieke middelen als machines, computers en vrachtwagens. Anderzijds is er personeel nodig om dit verwezenlijken. Vergeet ook hier de intellectuele middelen (patenten en keurmerken) niet.

7. Key activities of kernactiviteiten

Wat doe je elke dag om je bedrijf draaiende te houden en waarde toe te voegen voor klanten? Dit zijn je kernactiviteiten en vormen de zevende bouwsteen. Dit kan betrekking hebben op de ontwikkeling van producten of diensten, op het onderhouden van relaties met klanten of op het werven van nieuwe. Je kan strategische keuzes maken door bepaalde activiteiten wel of niet uit te besteden, zoals de distributie of de productie van bepaalde goederen.

8. Key Partners of strategische partners

Ondernemen doe je nooit alleen. In de achtste bouwsteen maak je een overzicht van de partners die je nodig hebt om je zaak op te bouwen. Het gaat hier niet enkel over leveranciers maar ook over partners met specifieke kennis of capaciteiten die jij niet hebt. Partners kunnen je helpen nog meer waarde toe te voegen voor je klanten en ze stellen je in staan om een soort ‘totaalpakket’ aan te kunnen bieden. Ben je bijvoorbeeld graficus dan zijn een copywriter of een drukker mogelijke strategische partners.

9. Cost structure of kostenstructuur

Wij zijn ondertussen aanbeland bij de negende en laatste bouwsteen: het kostenplaatje. Wat zijn de grootste kostenposten binnen je bedrijf? Is dit personeel, de uitrusting van je machinepark of het pand waar je zaak gevestigd is? Vaak hangt dit samen met je belangrijkste bedrijfsmiddelen. Zijn er kosten waarop je al dan niet kan besparen? Wat zijn je vaste, terugkerende kosten? Welke kosten zijn variabel en variëren naarmate je meer of minder gaat verkopen? Maak werk van een grondig lijst en probeer alle mogelijke kosten mee te nemen.

 

Nood aan advies?

Ben je bij het uitwerken van je eigen Business Model Canvas even de weg kwijt of wil je advies op maat om jouw ondernemersidee verder vorm te geven?
Neem dan vrijblijvend contact op met onze ondernemerscoach Anniek Chiau anniek [dot] chiau [at] syntra-mvl [dot] be.

Dit bericht werd aangemaakt op 18 mei 2021.

Met de steun van