Syntra zwemt tegen de stroom in met carrosserie-opleidingen

Uitgerekend op een moment dat menige school de deuren van zijn carrosserie-afdeling sluit wegens gebrek aan leerlingen, zet Syntra Midden-Vlaanderen net in op opleidingen koetswerkherstelling. Op het eerste zicht een vreemde keuze als je beseft dat hier om een knelpuntberoep gaat met amper nog instroom in de sector. Toch zijn we bij Syntra zeker van stuk en daar zijn een aantal goeie redenen voor. 

Of het nu om ‘Plaatwerker koetswerk’, ‘Voorbewerker koetswerk’ of ‘Spuiter koetswerk’ gaat, telkens gaat het om kwalitatieve knelpuntberoepen. Dat betekent dat er een kwalitatief tekort is aan arbeidskrachten in de carrosseriesector. Met andere woorden: de kandidaten die zich op de arbeidsmarkt aanbieden voldoen niet omdat ze niet over de juiste ervaring beschikken of omwille van een slechte aansluiting onderwijs-werkvloer.

Dat kan van Syntra niet gezegd worden. Volgens coördinator mobiliteitsopleidingen Wim Van Stappen heeft Syntra Midden-Vlaanderen alle troeven in handen om het tij te doen keren. Praktijkgerichte trainingen gegeven door ervaren koetswerkherstellers die de passie voor het vak doorgeven aan hun cursisten, strenge sectorale proeven in samenwerking met de sector en een vlotte samenwerking met Renault Ixell België.

Waarin onderscheiden wij ons dan van andere opleidingsverstrekkers carrosserie?


1) Leren vanuit de praktijk

 Eerst en vooral staan onze docenten met beide voeten in hun vakgebied. Alex Muylaert is zo een carrossier in hart en nieren: “Koetswerkherstelling kan je enkel in de vingers krijgen door de technieken in te oefenen vanuit de praktijk. Ik zorg ervoor dat mijn cursisten de technieken in de vingers krijgen, zodat ze onmiddellijk kunnen meedraaien op de werkvloer na de opleiding. Dat geeft me voldoening en daar put ik mijn energie uit”. 

2) Meteen de juiste erkenningen

De sectorale proeven van EDUCAM, het kenniscentrum voor de auto- en carrosseriesector en de metaalhandel,  maken meteen de examens uit van de opleidingen Voorbewerker-spuiter en Plaatwerker carrosserie. Wie slaagt krijgt niet alleen een getuigschrift erkend door het Vlaams Agentschap voor Innovatie en Ondernemen, maar ontvangt eveneens het Sectoraal Certificaat uitgereikt door het sectorfonds EDUCAM. Dat is een regelrecht ticket naar vast werk als koetswerkhersteller, waardoor de beginnende beroepsbeoefenaar meteen wordt ingeschaald in de juiste looncategorie.

3) Ondersteuning door Renault

Ook de samenwerking met Renault Belgium is uniek. Het Franse automerk ondersteunt de carrosserieafdeling van Syntra Midden-Vlaanderen met een mengbank, een spectrometer, een computer, onderdelen om op te werken en technische ondersteuning waar nodig. 

"Zowel in de carrosserieafdelingen van het Renault dealernetwerk als in het Go Smart Ixell-netwerk (dat zich voornamelijk op de leasingmarkt en vloten stort), is er nood aan goed opgeleide koetswerkherstellers en die hopen we te vinden we bij Syntra Midden-Vlaanderen,” getuigt Chris Rimaux, Aftersales manager van Renault. 

4) Nieuwe opleidingsformules

Syntra Midden-Vlaanderen geeft nu ook korte en krachtige voltijdse dagopleidingen voor mensen die op korte termijn het beroep van plaatwerker en/of spuiter carrosserie willen aanleren.

Wie in avondformule wil proeven van de veelzijdige facetten van carrosserietechniek hoort thuis in de opleiding ‘Initiatie carrosserietechniek’.

 

Programma Carrosserie-opleidingen

DAGFORMULE

https://www.syntra-mvl.be/opleiding/voltijdse-dagopleiding-demonteur-monteurplaatwerker-carrosserie

https://www.syntra-mvl.be/opleiding/voltijdse-dagopleiding-voorbewerker-spuiter-carrosserie

 

AVONDFORMULE

https://www.syntra-mvl.be/opleiding/initiatie-carrosserietechniek

https://www.syntra-mvl.be/opleiding/demonteur-monteur-plaatwerker-carrosserie

https://www.syntra-mvl.be/opleiding/voorbewerker-spuiter-carrosserie

Dit bericht werd aangemaakt op 4 september 2021.

Met de steun van