Wat ondernemer / docent marketing Brecht uit de coronacrisis leert

"Als ondernemer moet je niet enkel op korte termijn reageren, maar nu al anticiperen op de (gewijzigde) behoeften binnen een aantal maanden.” 

Brecht Daelman is naast docent marketing bij Syntra ook een echte ondernemer. Met zijn bedrijf B2B Food Hall groepeert hij de producten van meerdere lokale producenten die hij uitlevert naar speciaalzaken en horeca. De huidige coronacrisis was voor hem een bijzonder leerrijk proces. Hij deelt daarom met plezier zijn (marketing)tips. 

  

Spreek je netwerk aan. 

Meer dan ooit zijn wij digitaal verbonden. Gebruik dit als een opportuniteit en spreek letterlijk én figuurlijk jouw netwerk aan. Dit kan heel simpel.  Vertel hoe het met jouw bedrijf gaat, met welke problemen je worstelt, wat jouw plannen zijn,… Zo weten je volgers dat je er nog bent en kan je de basis leggen voor nieuwe opportuniteiten. 

 

Contacteer je klanten. 

Deze periode was de gelegenheid om mijn klanten actief te gaan benaderen. Ik nam letterlijk mijn telefoon en bood hen een luisterend oor. Deze actie werd bij mijn klanten bijzonder positief onthaald. Naast een persoonlijke babbel konden wij samen zoeken naar samenwerkingsmogelijkheden en nog beter inspelen op elkaars’ noden. 

 

 Werk samen met gelijkgestemden

Grijp de kans om samenwerkingen met andere ondernemers op te zetten. Iedereen is onzeker en samenwerken versterkt het wij-gevoel. Je kan elkaar ‘in the picture’ zetten en je eigen netwerk verder uitbreiden. Als je bijvoorbeeld samen een box wil samenstellen, ga dan op zoek naar lokale partners en maak er samen iets bijzonder van. 

 

 Stel jouw businessmodel in vraag

In deze onzekere tijden, moet je als ondernemer je bedrijfsmodel durven in vraag te stellen. Je kan bijvoorbeeld altijd in een business-to-business omgeving gewerkt hebben maar nu toch opportuniteiten spotten gericht naar consumenten. Ga daarom zeker de uitdaging aan om nieuwe klanten of kanalen aan te spreken. 

 

Pluk de vruchten van jouw sterk merk

Klanten moeten meer dan ooit weten waarvoor jouw zaak staat. Blijf trouw aan jouw concept, communiceer duidelijk en in de lijn van wat je klanten van jou gewoon zijn. Speel in deze bizarre tijden ook je sterke punten uit. Heb je een ‘specialiteit van het huis’ zet deze dan zeker in de kijker en maak er een aantrekkelijk aanbod van. 

 

Het moment om voorzichtig te investeren. 

In tegenstelling tot wat je zou denken, is deze periode tot slot ook een goed tijdstip om een duurzame investering te overwegen. Nu investeren in een webshop kan bijvoorbeeld op korte termijn al een eerste rendement opleveren, maar dit moet vooral ook passen binnen je lange termijnstrategie. Verwacht geen instant wonderen, maar mits inspanningen kan je webshop uitgroeien tot een extra verkoopkanaal.  

 

 

Dit bericht werd aangemaakt op 27 mei 2020.

Met de steun van